VRT CANVAS maakt het verschil

VRT CANVAS maakt het verschil

Met durf, openheid en impact

 

In 2024 blijft VRT CANVAS de referentie voor topprogramma's met impact. Ook dit voorjaar gaat VRT CANVAS de confrontatie aan met spraakmakende topics en zoekt het de grenzen op met programma's die het verschil maken. Verdiepende actuaprogramma’s, eigen en internationale documentaires, de beste buitenlandse fictie, cultuur in alle vormen en humor blijven de pijlers voor een boeiend voorjaar. ​

Nooit had een programma zo veel impact als Godvergeten in het najaar van 2023. Met een serene, maar uiterst confronterende documentaire rond misbruik in de kerk , schreef VRT CANVAS geschiedenis. Het programma werd door een recordaantal kijkers gevolgd op televisie, maar ook online en in de geschreven media. De impact reikte tot in alle geledingen van de maatschappij en veel verder dan het klassieke VRT CANVAS-publiek. Vlaanderen, de katholieke kerk en de politiek ​ werden wakker geschud met een parlementaire onderzoekscommissie als resultaat. De schokgolf wordt tot in Rome gevoeld.

Maar ook Sarah in Wokeland bracht inzicht en perspectief in een veelbesproken en delicaat thema: 'woke'. Sarah Vandeursen ging de confrontatie aan in een complex en hoogoplaaiend debat dat nooit zwart-wit is.

Hoe was het op school? schudde dan weer aan de boom in het onderwijs en bracht verschillende pijnpunten aan de oppervlakte, nog voor het recente PISA-onderzoek.

 

Zo maakt VRT CANVAS het verschil, ook in 2024, met programma's die kijkers inzicht bieden en er écht toe doen. ​ Of het nu over de wereldvrede gaat, de beweegredenen van een politicus of een ingewikkelde muziekpartituur.

In het dubbele verkiezingsjaar 2024 zijn onze duidingsprogramma’s Terzake, De afspraak en De afspraak op vrijdag meer dan ooit betrouwbare bakens in een tsunami van informatie. Verbonden in één set in de nieuwe multifunctionele studio wordt alles in gereedheid gebracht voor een historisch nieuwsjaar. ​ ​

VRT CANVAS blijft inzetten op verrassende en gedurfde human interest zoals Op een ander waarin Karine Claassen bijzondere leefwerelden ontdekt.

In het sluitstuk van de reeks Als je eens wist over intrafamiliaal geweld geeft Hilde Van Mieghem een gezicht aan siblinggeweld. ​

VRT CANVAS gaat maatschappelijke pijnpunten nooit uit de weg. In het met de HA! van Humo bekroonde Het proces dat niemand wou doen 8 vrouwen hun persoonlijk verhaal over de gemediatiseerde zaak rond Bart De Pauw, maar ze plaatsen hun verhaal ook in perspectief.

De vier seizoenen van Bart Moeyaert portretteert de veel gelauwerde auteur in de emotionele overgang naar zijn 60ste levensjaar, het jaar waarin hij ook 40 jaar schrijverschap viert. ​

De mens achter de Oorlogreporter(s) krijgen we te zien in indringende ​ en kwetsbare één-op-ééngesprekken met Gilles De Coster en gerenommeerde conflictjournalisten.

De documentaire Ruiters werpt dan weer een unieke en ongeziene blik op de exclusieve wereld van de paardensport. ​ ​

Je moet het verleden kennen om het heden te begrijpen, daarom probeert VRT CANVAS altijd het grotere plaatje te schetsen. In Wij zijn Europa doorkruist ​ Lieve Blancquaert 35 jaar na de val van de Berlijnse muur 27 Europese lidstaten ​ en in Het nieuwe ijzeren gordijn ​ trekt ​ Rudi Vranckx langs de grens tussen Rusland en Europa. Wat betekent de nieuwe Koude Oorlog voor de inwoners van de omliggende landen? ​ In Hier en toen kijken we naar gebeurtenissen uit de recente Belgische geschiedenis en hun impact op het heden.

Mediawijsheid en digitale inclusie zijn belangrijker dan ooit. In Het digitale dilemma onderzoekt journalist ​ Tim Verheyden de impact van technologische innovatie op mens en maatschappij. Is iedereen nog mee en wat komt er nog op ons af?

VRT CANVAS ademt in 2024 ook cultuur met James Ensor- De man achter het masker en Stefaan Degand maakt zijn muzikale droom waar in Bozar met Maestro Degand. In De Toots sessies presenteren Belgische artiesten in de week van de Belgische muziek hun nieuwe werk.

Maar er mag gelukkig ook veel en vaak gelachen worden, daar zorgen Ella en co voor in De ideale wereld. En later dit voorjaar mogen de beste comedians van dit moment shinen in de comeback van Comedy Casino.

En laat ons vooral de vaste afspraken onthouden! Op maandag kan je bij Extra time en spelverdeler Filip Joos naar goede traditie terecht voor analyse van het voorbije voetbalweekend. Op zaterdag is Vranckx een vast ankerpunt voor een blik op onze woelige wereld.

Oh ja, we hebben natuurlijk ook de beste internationale films, documentaires én fictiereeksen.

Meer informatie rond het verkiezingsaanbod volgt later.

Een overzicht van de programma’s in het voorjaar: ​

Maestro Degand

In de sporen van Thomas Vanderveken (Thomas speelt het hard) en Hanne Decoutere (Hanne danst) zet acteur Stefaan Degand het nieuwe jaar in met een muzikale uitdaging van formaat.

Als kleine jongen droomde de acteur ervan om dirigent te worden. ​ Hij stond uren aan een stuk op de salontafel, met een takje uit de tuin als baton, symfonieën te dirigeren. ​ Dirigent is Stefaan nooit geworden, maar hij houdt nog altijd zielsveel van klassieke muziek. Voor Stefaan is de vierde symfonie van Johannes Brahms de belangrijkste compositie van allemaal. Al bijna veertig jaar is dit werk zijn muzikale gids, zijn emotioneel baken en zijn grote troost in zijn leven.

Stefaan droomt ervan om de vierde van Brahms ooit één keer te dirigeren: De hele symfonie van 40 minuten uit het hoofd, met het 80-koppige Belgian National Orchestra, in een uitverkochte Bozar. Hij krijgt nu de kans om die droom waar te maken, maar zal hij erin slagen om de hele partituur uit het hoofd te leren? En zullen de professionele muzikanten van het orkest zijn amateuristische instructies aanvaarden? Kan hij de stress de baas?

Maestro Degand, vanaf woensdag 10 januari, om 21.20 uur

Story image

Oorlogsreporters

Gilles De Coster nodigt een nieuwe beroepsgroep uit aan zijn gesprekstafel: de oorlogsreporters. In tijden van oorlog aan de Europese grenzen met alom woekerende propaganda wordt hun werk alsmaar complexer en crucialer. Acht oorlogsreporters getuigen openhartig over hun bijzondere job. Speciale aandacht gaat onder meer naar de mythes rond oorlogsverslaggeving, de morele dilemma’s van het vak en de impact van de journalistieke missie op het eigen leven. Gilles De Coster verdiept zich in mens en metier met Rudi Vranckx, Robin Ramaekers, Daphne Wesdorp, Dirk Draulans, Hans Jaap Melissen, Daniel Demoustier, Eddy van Wessel en Marleen Daniëls. ​

Oorlogsreporters, vanaf dinsdag 23 januari om 21.30 uur

Story image

De Toots sessies

De deuren van de legendarische Studio Toots op VRT zwaaien weer open voor een nieuwe reeks van De Toots sessies in de week van de Belgische muziek. De grootste Belgische artiesten presenteren hun nieuwe werk in een volledige live-bezetting. Net zoals elk jaar krijgt ook jong en veelbelovend talent de kans om hun nieuwe muziek voor te stellen. ​

Dit jaar brengen de ​ artiesten bovendien ook een eigenzinnige cover van een Belpopklassieker.

Maken dit voorjaar hun opwachting: Het zesde metaal, Pommelien Thijs, Loverman, Mayorga, The Bony King of Nowhere, Gustaph, Ão, Brihang, Whispering Sons en Hooverphonic.

De Toots sessies, vanaf maandag 22 januari elke werkdag om 19.40 uur op VRT CANVAS en om 23.45 uur op VRT 1 en op VRT MAX

Story image

James Ensor, de man achter het masker

75 jaar geleden stierf James Ensor, één van de meest intrigerende, getalenteerde en eigenzinnige kunstenaars die ons land ooit gekend heeft. In deze documentaire neemt Oostendenaar Sam Louwyck ons op sleeptouw doorheen de geboortestad van Ensor.

Experts als Xavier Tricot, Herwig Todts, Eric Min en Susan Canning helpen Sam op zoek naar de motieven van James Baron Ensor. Wie was die mysterieuze figuur met zijn lange witte baard en zwarte overjas die niemand echt goed leek te kennen en die overal in conflict leek te gaan? Kunstenaars Dennis Tyfus, Kati Heck en Fred Bervoets proberen in het hoofd van Ensor te kruipen om zijn fenomenale maar grillige en veelzijdige oeuvre te begrijpen.

James Ensor, de man achter het masker op donderdag 1 februari om 21.20 uur

Story image
James Ensor - De man achter het masker
Op donderdag 1 februari om 21.20 uur op VRT CANVAS en VRT MAX
communicatie.vrtcanvas.be

Op een ander

In Op een ander gaat Karine Claassen op bezoek bij gewone mensen in ongewone en moeilijk toegankelijke leefwerelden. Die werelden lijken ver van ons bed, maar liggen dichter bij ons dan we soms denken. Karine probeert laag per laag te onderzoeken wat bepaalde Vlamingen drijft en probeert op haar eigen manier eclectische personages te doorgronden.

In deze eerste reeks trekt ze naar het ultraconservatieve priester-broederschap Sint-Pius X. Drie paters en een broeder leven samen in hartje Antwerpen in een kerk die alsmaar groeit, ondanks de traditionele en conservatieve waarden en gebruiken waar ze voor staat.

Karine dompelt zich ook onder in de wondere virtuele wereld van Second Life. De Mark Zuckerbergs van deze wereld spenderen miljarden aan The Metaverse, terwijl het twintig jaar oude Second Life nog steeds z’n vaste publiek heeft. Karine vraagt zich af wie de mensen zijn die hier nog steeds uren per dag aan spenderen, en botst op enkele verrassingen.

De Bereklauw is een commune vlakbij Leuven. Het lijkt allemaal heel kumbaya, maar gaandeweg ontdekt Karine dat de werkelijkheid minder rooskleurig is. En tot slot leeft ze mee op het ritme van de familie Heppenheimer-Pauwels, die samen Circus Pipo vormt. ​ Ze ontdekt dat de komst van een nieuwe telg een spannende generatiekloof blootlegt.

Op een ander, later dit voorjaar

Story image

Het proces dat niemand wou

Het proces dat niemand wou legt in drie afleveringen de maatschappelijke pijnpunten bloot van de gemediatiseerde zaak rond televisiemaker Bart De Pauw. Drie jaar lang werd het nooit stil rond die zaak. De verhitte debatten in de media, op twitter en in vele huiskamers verraden een samenleving in verandering. Geïntrigeerd door het onderwerp contacteerde programmamaker Tess Uytterhoeven alle betrokken partijen.

Acht vrouwen doen hun persoonlijke relaas in deze driedelige Streamz Original-documentaire die met de Ha! van Humo 2022 bekroond werd. De vrouwen beschrijven wat ze hebben meegemaakt, maar ze zoomen ook uit. Ze reflecteren over hoe hun verhaal past in de huidige maatschappelijke verschuivingen, ze analyseren hun eigen proces van gewaarwording en tonen begrip voor de vele meningen en opinies die deze zaak teweegbracht.

Het proces dat niemand wou, later dit voorjaar

Story image

Wij zijn Europa

Van 1 januari tot 30 juni 2024 zal België het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie (de 'Raad') waarnemen. In Wij zijn Europa reist Lieve Blancquaert door heel Europa. Lieve was erbij, toen op 9 november 1989 de Berlijnse Muur viel. De euforie van die dag maakte van haar een overtuigde Europeaan. Een kleine 35 jaar later – en 1 jaar vóór de Europese verkiezingen – trekt ze samen met haar assistente en goeie vriendin Marij op roadtrip door ons continent, ter voorbereiding van een expo en een boek. Overal waar ze komt, ontmoet ze mensen, legt ze hen vast op beeld, en polst ze naar hun gevoelens en overtuigingen in actuele kwesties, zoals onder meer: vrijheid van meningsuiting, klimaat, migratie, of onze relatie met Rusland.

Samen reizen ze door de 27 lidstaten van de Europese Unie en doorkruisen ze zelfs Brexit-land. Vijf maanden en 33.000 kilometer om te peilen naar de uitdagingen van het Europa dat ze nalaten aan hun kinderen.

Naast het programma is er ook de expo Wij zijn Europa. Een informatieve, avontuurlijke, en emotionele weergave van de reis, met de mooiste portretten die Lieve onderweg maakte. De expo start en landt in Mechelen, van 16 maart tot en met 30 juni 2024. Deze tentoonstelling is een coproductie van Kunsthal Mechelen en Mechelen Feest/Construct Europe.

Wij zijn Europa, later dit voorjaar

Story image

Het nieuwe IJzeren Gordijn

Februari 2022. De grootschalige Russische inval in Oekraïne zorgt voor een wereldwijde schokgolf. Een nieuwe oorlog in Europa. Een conflict dat zorgt voor een nieuwe scheiding tussen twee werelden.

In Het nieuwe IJzeren Gordijn trekt conflictjournalist Rudi Vranckx langs de fascinerende grens tussen Rusland en Europa. De oorlog in Oekraïne heeft oude wonden opengereten tussen Oost en West. Tussen Rusland en de rest van het continent. Wat is de impact van deze nieuwe Koude Oorlog voor wie een grens deelt met de Russen? Hoe gaan ze om met die nieuwe realiteit en wat brengt de toekomst? ​

In vier afleveringen trekt Rudi van het noordelijkste punt van Noorwegen, door Finland langs de Baltische Staten en Polen. Via Moldavië en Oekraïne steekt hij de Zwarte Zee over, helemaal tot in Georgië. Onderweg ontmoet hij verrassende mensen met pakkende verhalen, en komt hij in gebieden waar het nieuwe IJzeren Gordijn zichtbaar en tastbaar wordt. Een tocht door de buik van Europa, langs littekens uit het verleden en een actuele dreiging. Maar vooral een reis vol relevante en menselijke verhalen.

Het nieuwe IJzeren Gordijn, later dit voorjaar

Story image

Het digitale dilemma

Het digitale dilemma onderzoekt journalist Tim Verheyden de impact van technologische innovatie op mens en maatschappij. ​ Ligt een AI-systeem dat de mens in alles overtreft binnen handbereik? Daar zijn de hoofdrolspelers uit de sector het openlijk grondig over oneens. ​ Dat is tekenend voor een publiek debat waarin het ​ ophemelen van AI en het waarschuwen voor de apocalyptische gevaren hand in hand gaan. En de modale burger: die staat erbij en kijkt ernaar. De convergentie tussen mens en machine is onomkeerbaar geworden. ​

In drie afleveringen onderzoekt Tim: Wat komt er op ons af? Is iedereen nog mee? En willen we dat eigenlijk wel? Hij reist de wereld rond om te praten met auteurs, filosofen, leraars, ingenieurs, profs en uiteraard mensen zoals u en mij. Van bij ons tot en met Boston, San Francisco en uiteraard… Los Angeles, waar -oh ironie- de schrik voor jobverlies door één van Hollywoods favoriete onderwerpen, AI, de sector een half jaar lang in een ongeziene crisis dompelde. ​

Het digitale dilemma, later dit voorjaar

Story image

Ruiters

Eén centimeter, één seconde, één misstap: dat is in de paardensport het verschil tussen roem of vergetelheid, tussen een hallucinante geldprijs of een groeiende schuldenberg. En het wereldwijde brandpunt van die eeuwenoude sport ligt in ons land.  

De documentairereeks Ruiters draaft, galoppeert en springt zes afleveringen lang door de internationale arena van de paardensport. Langs mondaine hippodromen en exclusieve veilingen, voorbij slaperige Vlaamse dorpjes die door één uitzonderlijke prestatie kunnen veranderen in globale bedevaartsoorden. Door een wereld waar de onbezongen helden luisteren naar namen als Quel Homme De Hus, Emerald en Katanga, ​ waar hele families het werk en de ambities moeten verdelen tussen de ruiterij en de handel, tussen springen en sjacheren, waar zaadstalen elke ochtend de wereld worden ingestuurd en pasgeboren veulens worden verkocht voor de prijs van een huis. Heel wat topruiters bereiden zich voor op de Olympische Spelen. Samen met hen kijken we uit naar Parijs 2024. ​

Gevestigde waarden en jonge talenten in de miljoenenbusiness van de ruiterij zetten uitzonderlijk hun deuren open. Zo geven ze ons inkijk in hun villa’s, in hun stallen, en in hun meest ijdele hoop en grootste vrees.  

Ruiters, later dit voorjaar

Story image

Zingen is goud

In het dagelijkse programma Zingen is goud ontvangt Bent Van Looy in zijn schildersatelier verrassende en boeiende gasten. Hij praat met hen over songs waarmee ze een bijzondere band hebben. Aan zijn Wurlitzer-piano vertellen ze waarom net die songs hen zo wisten te raken. Praten over de soundtrack van het leven is al heel mooi, maar Bent heeft eigenlijk nog veel liever dat zijn bezoekers hun sleutelsongs ook zingen. Want praten is zilver maar… zingen is goud.

Zingen is goud, later dit voorjaar

Story image

Als je eens wist

Na de spraakmakende reeksen over kindermishandeling, partnergeweld en oudermishandeling focust Hilde Van Mieghem in de vierde reeks van Als je eens wist op siblinggeweld: misbruik en geweld tussen (plus)broers en (plus)zussen.

In dit laatste deel van het vierluik over intrafamiliaal geweld, komt Van Mieghem tot de vaststelling dat siblinggeweld niet eens officieel bestaat als term en bovendien nauwelijks onderzocht wordt. Toch blijkt uit het weinige onderzoek dat het de meest voorkomende vorm van geweld is, als een grote blinde vlek die van binnenuit slachtoffers verzwelgt en families verscheurt.

Het is voor ouders enorm moeilijk om te accepteren dat hun kind of zelfs meerdere kinderen daders blijken. Siblinggeweld wordt ook vaak gerelativeerd en geminimaliseerd: “Zo gaat het nu eenmaal tussen broers en zussen, het hoort erbij.” Slachtoffers worden bijgevolg helemaal aan hun lot overgelaten, zowel binnen het gezin als in hun grotere sociale cirkel, bijvoorbeeld op school.

Opvallend is dat ook de slachtoffers zelf daardoor vaak een blinde vlek creëren. Eenmaal ze volwassen zijn, komt het siblinggeweld nauwelijks aan bod binnen therapie. Er is een soort onuitgesproken consensus dat geweld tussen siblings niet als problematisch wordt gepercipieerd, terwijl de gevolgen ervan even impactvol en nefast zijn als kindermishandeling door ouders naar kinderen toe.

Met dit slot maakt Van Mieghem, in samenwerking met Borgerhoff & Lamberigts TV, opnieuw een docuserie over een beladen thema dat tot op vandaag nauwelijks aandacht kreeg en geeft zo een stem aan siblings die al veel eerder gehoord hadden moeten worden.

Als je eens wist, later dit voorjaar

Story image

Hier en toen

De nieuwe historische reeks Hier en toen biedt in elke aflevering een nieuwe, intrigerende blik biedt op een belangrijke passage uit onze Belgische geschiedenis.

Na jaren van langere reeksen rond hetzelfde thema wordt er nu opnieuw ruimte geboden aan verhalen die zich in een of twee episodes laten vertellen. Hier en toen focust op verhalen uit de recente Belgische geschiedenis met een relevantie voor het heden. Met de reeks hopen de makers inzichten te bieden in historische processen die zich in onze maatschappij hebben afgespeeld en vaak nog niet helemaal voltooid zijn. Waarom zijn de dingen vandaag zoals ze zijn? Waar liggen de wortels van een problematiek die blijft opspelen? De makers richten zich daarbij op zowel oorlogs-, maatschappij- als sociale geschiedenis. De reeks wil naast een geschiedenisvertelling ook een spiegel zijn: wie zijn we? Welke keuzes hebben we als maatschappij in het verleden gemaakt en wat zijn de gevolgen daarvan in het heden?

Het eerste seizoen van Hier en toen telt vijf afleveringen en behandelt verschillende episodes uit het recente Belgische verleden: de eerste aflevering onderzoekt samen met de para’s die dertig jaar geleden deelnamen aan de VN-vredesmissie in Somalië welke impact die zending heeft gehad op hun latere leven. De tweede aflevering brengt het verhaal van de Belgische ontsnappingslijn Comète, die tijdens de Tweede Wereldoorlog het leven van honderden geallieerde piloten en soldaten redde. Aflevering drie gaat over 40 jaar aids in België en afsluiten doet de reeks met een dubbelaflevering over spionage in Brussel tijdens de Koude Oorlog.

Hier en toen, later dit voorjaar

Story image

Comedy Casino

Comedy Casino keert na meer dan 10 jaar terug! Het beproefde DNA van toen blijft onveranderd : pure, onversneden standup comedy zonder franjes. En met dezelfde ambitie als destijds :  opnieuw een keurmerk en uithangbord worden voor het Vlaamse comedy aanbod dat in de voorbije jaren enorm is geëvolueerd.  In gebalde, korte acts geven een grote en diverse schare aan comedians het beste van zichzelf op de voor hen meest vertrouwde manier : op een podium met een microfoon en voor een live publiek.  MC van dienst is deze keer Soe Nsuki, die hiermee in de voetsporen treedt van onder meer Marcel Van Tilt, Bert Gabriëls en Xander De Rycke… Zij ontvangt elke week op haar onnavolgbare wijze twee of drie comedians op het Comedy Casino podium. Amélie Aelbrecht, Vincent Voeten en Jade Mintjens zullen alvast post zijn.  In 6 afleveringen komen er maar liefst 16 langs - gevestigde waarden maar evengoed jong en nieuw talent fileren met hun eigen blik zowel de politieke actualiteit, het huwelijksleven,  kleuterjuffen, Covid maar evengoed Will Tura…  En dat is wat standup comedy moet doen, ons een spiegel voorhouden van zowel de grote als kleine dingen des levens.

Comedy Casino, later dit voorjaar

Story image

De vier seizoenen van Bart Moeyaert

Maar één keer per jaar heb je De vier seizoenen. Na de documentaire met Caroline Pauwels, prorector van de VUB, brengen we een nieuwe aflevering in de bijzondere serie die over meerdere jaren loopt, en waarin telkens één persoon centraal staat.

In 2023 en 2024 volgen we nationaal en internationaal gelauwerd dichter en auteur Bart Moeyaert. In De vier seizoenen van Bart Moeyaert kijken we over zijn schouder mee tijdens het jaar waarin hij zijn 40ste jaar schrijverschap viert. Het feest had een jaar lang moeten duren, maar de impact van sommige gebeurtenissen op het leven en het gemoed van de auteur zetten een rem op de feestvreugde.

De vier seizoenen van Bart Moeyaert is een intiem portret van de auteur in ​ een bijzonder jaar van zijn leven. Het is een document om naar uit te kijken en een mooie manier om Barts 60ste verjaardag - in juni 2024 start een nieuw jaar in zijn leven - te vieren.

De vier seizoenen van Bart Moeyaert, later dit voorjaar

Story image

Chantal Ackerman

Chantal Akerman was één van de belangrijkste en meest invloedrijke Belgische regisseurs. Haar werk wordt vaak gezien als elitair en moeilijk, terwijl dat nu net niet is wat ze zelf voor ogen had. In de lijst van 100 Greatest Films of All Time van het Bristish Film Institute staat Akermans film Jeanne Dielman, Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles op de 35ste plaats. Daarmee is ze de eerste vrouwelijke én de eerste Belgische regisseur in de lijst.

In 2024 zal Bozar een grote expo aan haar wijden, in samenwerking met de Chantal Akerman Foundation en CINEMATEK. Dé ideale aanleiding voor een VRT CANVAS-documentaire.

Chantal Ackerman, later dit voorjaar

Collections Cinematek ©  Fondation Chantal Ackerman
Collections Cinematek © ​ Fondation Chantal Ackerman

Sport in het voorjaar

2024 wordt een bijzonder goedgevuld sportjaar. De meeste live-uitzendingen zitten op VRT 1, maar voor duiding en achtergrond kunnen de sportliefhebbers als vanouds terecht bij VRT CANVAS.

Vanaf maandag 22 januari schuiven Filip Joos en zijn praatgasten in Extra time weer wekelijks aan tafel in een voetbalkantine ergens in Vlaanderen voor een blik op de nationale en internationale voetbalactualiteit.

Van 8 tot 11 februari vindt het kwalificatietornooi basketbal voor de Olympische Spelen plaats in Antwerpen. Of de Belgian Cats zich kunnen kwalificeren beleef je bij VRT. De match van de Belgian Cats (Europees kampioen) ​ tegen de USA (Wereldkampioen) op 8 februari wordt alvast een topper. ​

In het voorjaar brengen we rechtstreeks verslag uit van Belgische voetbalclubs in de Europa League en de Conference League.

Story image

Fictie in het voorjaar

Ook dit voorjaar brengt VRT CANVAS internationale kwaliteitsfictie. Zo staan op zaterdag traditioneel de beste internationale thrillers en misdaadverhalen. Op zondag is er topfictie in diverse genres en over uiteenlopende onderwerpen.

In The Suspect lijkt dokter Joe O’Loughlin het perfecte leven te hebben. Een toegewijde vrouw, een liefhebbende dochter, een succesvolle praktijk als klinisch psycholoog en een uitgeverij. Ook online schopte hij het tot held nadat hij een jonge patiënt redde die klaar stond om zelfmoord te plegen. Hij wordt ingeschakeld om te helpen bij een onderzoek naar moord. Naarmate het onderzoek vordert, komen er verontrustende vragen naar boven over de briljante Joe, die misschien wel een geheim leven leidt. (Vanaf zaterdag 6 januari)

In het tweede seizoen van The Capture wordt Groot-Brittannië belaagd door een onzichtbare en onbekende aanvaller. De televisie wordt gehackt, nieuws gemanipuleerd en de politiek wordt geïnfiltreerd. DCI Rachel Carey bevindt zich opnieuw in het midden van een samenzwering binnen het eigen 'correctieprogramma' van haar eigen overheid. (Vanaf zaterdag 27 januari)

Landscapers gaat over het Britse echtpaar Susan en Chris Edwards die in Frankrijk wonen en op het eerste gezicht wat wereldvreemd overkomen. Het koppel belandt in het middelpunt van een buitengewoon onderzoek wanneer twee dode lichamen van Susans ouders worden ontdekt in de achtertuin van hun ​ huis in Engeland. De Edwards schreeuwen hun onschuld uit, ondanks de bekentenis van Chris aan zijn stiefzus. Gebaseerd op waargebeurde feiten. (Vanaf zondag 7 januari)

Bupkis is een komische dramareeks die een sterk uitvergrote en fictieve versie van het leven van Pete Davidson weergeeft. Als komiek probeert hij een balans te vinden tussen zijn familie, vrienden, carrière, de roddelbladen en zijn eigen fictieve wereld. Als kijker krijg je een gedramatiseerde blik achter de schermen van Pete. (Later dit voorjaar)

Dopesick schetst het portret van een Amerikaanse medicijnmagnaat die het land willens en wetens opzadelt met een ongeziene opioïdenepidemie. Dankzij een uitgekiende marketingstrategie genereert zijn bedrijf miljarden aan de verkoop van het medicijn. Het werd in de jaren 90 dan ook in de markt gezet als pijnstiller voor mensen met chronische pijnen. Met een golf van massale ziekte en sterfte als gevolg. Dopesick draait om het ontstaan, de verspreiding en de gevolgen van het geneesmiddel. (Later dit voorjaar)

Film in het voorjaar

Voor de beste film kunnen de liefhebbers ook dit voorjaar bij VRT CANVAS terecht. Op woensdag maar ook op vrijdag komen er weer een aantal topfilms aan: veelgeprezen, vaak bekroond en/of met grote namen voor of achter de camera. ​

Een selectie:

The worst person in the world is het derde tragikomisch drama uit de zogenaamde Oslo-trilogie van regisseur Joachim Trier waarbij het hoofdpersonage steeds op zoek is naar liefde en betekenis in het hedendaagse Oslo. Wanneer Julie dertig wordt, heeft ze het gevoel dat haar leven stilstaat. Haar relatie met de oudere, succesvolle striptekenaar Aksel is stabiel, maar toch vraagt ze zich af of dit alles is wat het leven te bieden heeft. Wanneer ze de jongere Eivind ontmoet, gooit ze het over een andere boeg in de hoop antwoorden te vinden en uit te zoeken wie ze werkelijk is. (12 januari)

C’mon c’mon is een ontroerende Amerikaanse zwart-witfilm vol levenswijsheden waarin radiojournalist Johnny zijn jongere neefje Jesse mee op sleeptouw neemt van Los Angeles naar New York en New Orleans. Aanvankelijk staat Johnny (Joaquin Phoenix) niet te springen om het negenjarige zoontje van zijn zus op te vangen, maar gaandeweg smeden de twee onderweg een unieke band. (2 februari)

Madres paralelas. Twee vrouwen ontmoeten elkaar in het ziekenhuis waar ze op het punt staan om te bevallen. Janis en Ana zijn allebei alleenstaand en ongepland zwanger. Janis is opgetogen, Ana is bang en onzeker. De uren voordat ze moeten bevallen, brengen ze samen door. Op korte tijd scheppen ze een hechte band die hun levens later een beslissende wending zal geven. (later dit voorjaar)

Triangle of sadness is een satirische komedie over het leven van de superrijken. Vanwege hun schoonheid staan influencers en modellen Carl en Yaya boven op de sociale ladder. Ze worden uitgenodigd op een luxe cruise met multimiljonairs en Russische oligarchen. Wanneer een storm toeslaat, belanden ze samen met enkele medepassagiers op een eiland. In een strijd om te overleven, wordt de hiërarchie helemaal op zijn kop gezet. (later dit voorjaar)

Aankoopdocumentaires in het voorjaar

Documentaires blijven één van de belangrijkste fundamenten van VRT CANVAS, ook in het voorjaar. Een bloemlezing uit het aanbod.

The man who stole 'The scream' is het waargebeurde verhaal over de diefstal van het iconische schilderij De schreeuw van Edvard Munch, verteld door de dief zelf. In het Oslo van 1980 komen Pål en zijn beste vriend op het idee om het schilderij te stelen. Wanneer Lillehammer wordt aangekondigd als gaststad voor de Olympische Winterspelen van 1994 en de politie de stad uit is, bedenkt Pål het ultieme meesterplan voor de grootschalige roof (4 januari).

The Princess geeft een intieme en meeslepende kijk op het leven van Prinses Diana. De documentaire is gebaseerd op archiefbeelden en geeft een blik op de belangrijkste gebeurtenissen in Diana’s leven, inclusief de schijnbaar sprookjesachtige relatie tussen Diana en Charles, de geboorte van hun twee zonen, hun bittere scheiding en Diana’s vroegtijdige dood. (7 januari)

20 Days in Mariupol is een indringend verslag door de Oekraïense AP-journalist Mstyslav Chernov en zijn team van de onwerkelijk wrede Russische inval in Marioepol. Ze zijn getuige van een stad die geteisterd wordt door dood, bombardementen en schietpartijen, dag na dag. Zonder elektriciteit en internet weten ze de beelden uit de belegerde stad te versturen om aan de wereld te tonen. (14 januari)

David Bowie: Moonage daydream bevat ongezien en ongehoord beeld-en geluidsmateriaal uit het persoonlijke archief van de in 2016 overleden David Bowie. Een selectie uit zo’n 5 miljoen archiefstukken. Het werd een caleidoscopische filmervaring die je met een nieuwe blik laat kijken naar de kunstenaar en persoon David Bowie. (later dit voorjaar)

Simple Minds: Everything is possible vertelt het inspirerende verhaal van hoe een groep kinderen uit de arbeidersklasse in Glasgow durfde dromen. Die kinderen werden Simple Minds, de meest iconische en invloedrijke Schotse band uit de geschiedenis. Het bevat ongeziene familie-en bandarchieven en iconische beelden, doordrenkt met sociale geschiedenis, politiek en activisme. (later dit voorjaar)

Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke VRT CANVAS, Radio 1, VRT NWS & Sporza

 

 

 

 

 

 

 

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos