Tom Lanoye eerste gast in nieuwe reeks Alleen Elvis blijft bestaan

Thomas Vanderveken ontvangt opnieuw zeven markante mensen – vanaf zaterdag 9 april op Canvas en canvas.be

Een trouw publiek, lovende kritieken en een begenadigde presentator: redenen genoeg voor Canvas om dit voorjaar een nieuwe reeks te programmeren van Alleen Elvis blijft bestaan. De formule blijft ongewijzigd. Thomas Vanderveken praat anderhalf uur lang met een boeiende gast over zijn of haar leven en werk. Twaalf beeldfragmenten sturen het gesprek. Negen daarvan kiest de gast zelf, de andere drie komen van de redactie en kunnen het gesprek een andere wending geven. 

Ook na vijf seizoenen is er aan inspirerende gasten geen gebrek. Ze komen uit de meest diverse vakgebieden, ze hebben - elk op hun manier - hun strepen verdiend en ze spreken met bezieling over wat hen bezighoudt en richting geeft in het leven. Tom Lanoye, het perpetuum mobile van de Vlaamse letteren, mag op zaterdag 9 april om 22.35 u. de spits afbijten.  De volgende afleveringen beginnen telkens om 21.20 u.

Dit zijn de genodigden van dit nieuwe seizoen:

  • Tom Lanoye (schrijver, theatermaker en podiumbeest) – zaterdag 9 april
  • Alicja Gescinska (filosofe en schrijfster) – zaterdag 16 april
  • Otto-Jan Ham (radio- en tv-presentator) – zaterdag 23 april
  • Peter Vermeersch (muzikant en componist) – zaterdag 30 april
  • Thomas Hertog (fysicus) – zaterdag 7 mei
  • Hugo Camps (journalist en columnist) – zaterdag 14 mei
  • Claire Tillekaerts (topvrouw van Flanders Investment & Trade) – zaterdag 21 mei

#alleenelvis

 

Tom Lanoye – 9 april

"Schrijven moet de intensiteit hebben dat het voor de eeuwigheid is en tegelijk het lichtvoetige besef dat het flauwekul is en tot niets dient."

In de eerste aflevering van de nieuwe reeks ontvangt Thomas Vanderveken schrijver, theatermaker en podiumbeest Tom Lanoye. Begin jaren ‘80 doet deze slagerszoon uit Sint-Niklaas met veel toeters en bellen zijn intrede in de Nederlandse letteren. Zijn teksten zijn niet alleen voor het papier bestemd, hij brengt ze ook met overgave op het podium. Hij schrijft over de kleine mens die vastzit in de Vlaamse klei, maar evengoed over de grote menselijke drama’s. Of het nu gaat om een zoon die uit de kast komt of een moeder die haar spraakvermogen verliest, Shakespeare is nooit ver weg. In 2013 kreeg Tom Lanoye de Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre. En nog is hij niet uitverteld. Bijlange niet. 

Tom Lanoye is een spraakwaterval, neemt geen blad voor de mond, bekritiseert en fileert waar nodig. Maar van welke beelden wordt hij stil? Waar moet hij om lachen? En kan hij op zijn stoel blijven zitten als Michael Jackson weerklinkt?

Zaterdag 8 april om 22.35 u.

Alicja Gescinska – 16 april

"Rolmodellen heb ik niet, maar ik bewonder mensen die een vol leven hebben gehad."

Op 16 april nodigt Thomas Vanderveken de jonge filosofe en schrijfster Alicja Gescinska uit. Als zevenjarige ontvluchtte ze met haar ouders het communistische Polen en kwam ze in België terecht. Wanneer ze jaren later summa cum laude afstudeert in de moraalwetenschappen vertaalt haar fascinatie voor het begrip vrijheid zich in een eerste non-fictieboek: De verovering van de vrijheid. Sinds kort mag ze zich ook romanschrijver noemen. In Een soort van liefde legt ze de ragfijne draden bloot die mensen met elkaar verbinden en toont ze hoe kwetsbaar die zijn. Alicja Gescinska is een filosofe die met beide voeten in het leven staat. Ze heeft een stem en wil die ook laten horen, of het nu gaat over de maatschappij, over het hedendaagse Polen, over het leven zelf. 

In Alleen Elvis blijft bestaan toont Alicja Gescinska een stukje van haar Slavische ziel. In een van haar  beeldfragmenten zien we - heel verrassend - Karol Jozef Wojtila, oftewel Paus Johannes Paulus II:  voor wie verder kijkt dan het habijt, een erudiet man met grootse inzichten.    

Zaterdag 16 april om 21.20 u.  

Otto-Jan Ham – 23 april

"Ik ben wel ijdel - niets menselijks is me vreemd - maar als dat het programma ten goede komt, vind ik het geen probleem om in een lelijke onderbroek met mijn dikke buik op een stoeltje in een Ardens bos te gaan zitten."

In een ideale wereld was Otto-Jan Ham rockster geworden of werkte hij in een rusthuis. Het werden de media. Een biotoop waar hij intussen al jaren deel van uitmaakt als radio- en tv-presentator, maar die hij tegelijkertijd van op een afstand kritisch bekijkt. Wat is belangrijk nieuws en wat is opgeklopte hysterie? Welke verhalen zijn echt en welke opgetrokken uit bordkarton? En hoe goedgelovig zijn de kijkers nog? Sinds 2013 giet hij zijn observaties, vragen en bedenkingen in het format van De ideale wereld. Dat hij daar verder durft in te gaan dan de meeste presentatoren, dankt hij misschien wel aan zijn Nederlandse roots. Een botte bijl zo af en toe, dat doet al eens deugd. 

Niet zo gek dat het gezicht van De ideale wereld goede satire wel kan waarderen. Een reeks als South Park bijvoorbeeld, de Amerikaanse animatieserie die al jarenlang tegen heilige huisjes schopt. De vier hoofdpersonages stellen naïeve maar rake vragen over seks, moraliteit, religie en allerlei actuele maatschappelijke fenomenen. Slim, hilarisch én relevant – wat wil je nog meer?  

Zaterdag 23 april om 21.20 u.

Peter Vermeersch – 30 april

"Ik heb een manier gevonden om gewoon te zijn op het podium, zoals een schaap dat in een wei rondloopt. Ik zie veel BV’s een rolletje spelen, maar ik val nogal graag samen met wie ik ben."

Muzikant en componist Peter Vermeersch is de man achter de vijftienkoppige bigband Flat Earth Society. De muziek van het genootschap valt niet onder één hoedje te vangen. Jazz, rock en punk gaan wisselende allianties aan en vinden elkaar in georkestreerde, vrolijke chaos. De klarinet uit de fanfare in Waregem is doorheen de jaren Vermeersch’ trouwe bondgenoot gebleven. Hij leerde de knepen van het vak al doende in verschillende muzikale constellaties. De gemene deler is steeds: een open vizier op de wereld en een grenzeloze nieuwsgierigheid naar onbetreden muzikale paden. Die onbevangenheid leverde al heel wat vruchtbare samenwerkingen op: composities voor dansvoorstellingen van Anne Teresa De Keersmaeker en Wim Vandekeybus, theaterproducties met Josse De Pauw, producerswerk voor dEUS. De lijst is lang en indrukwekkend. 

Het kompas van Peter Vermeersch wijst alle kanten uit. Dat blijkt ook uit de beeldfragmenten die hij kiest voor Alleen Elvis blijft bestaan. Een daarvan is P’tit Quinquin, een eigenzinnige politieserie van Bruno Dumont die in Frankrijk een cultstatus verwierf, maar hier volledig onder de radar bleef. 

Zaterdag 30 april om 21.25 u.

Thomas Hertog – 7 mei

“Theoretische fysica zweeft tussen ratio en verbeelding. En een licht naïef optimisme. Je moet geloven dat we in staat zijn de raadselen van het heelal te ontsluieren. Ooit.” 

Thomas Hertog is zonder twijfel de grootste Belgische fysicus van zijn generatie. Wanneer hij een nieuwe theorie wil aftoetsen, doet hij dat met niemand minder dan Stephen Hawking, bij wie hij doctoreerde in Cambridge. Concreet werkt Hertog rond kwantumtheorie en kosmologie. Hij probeert het heelal te doorgronden aan de hand van theorieën en wiskundige formules: hoe is ons heelal ontstaan? Wat was er voor het begon? Zijn we alleen in de ruimte, of zijn er andere heelallen die lijken op het onze? En wat is de plaats van de mens, nu en in de toekomst? Zijn passie bracht Hertog tot in Californië, Zuid-Afrika en Zwitserlan, maar sinds een paar jaar werkt hij weer in België, aan de KU Leuven. Hij zet er op de eerste plaats zijn onderzoek verder, maar ook doceren en het begeleiden van studenten liggen hem na aan het hart. 

Kwantumkosmologie wordt bij momenten even abstract en ongrijpbaar als het klinkt, maar toch is er meer voor nodig dan enkel ratio. Eén van de ultieme beeldfragmenten die Hertog meebrengt naar Alleen Elvis – een gesprek met de Amerikaanse natuurkundige Edward Witten – gaat net over de andere kant. Over verbeelding, mysterie en aanvaarden dat dé objectieve waarheid een illusie is.

Zaterdag 7 mei om 21.25 u.  

Hugo Camps – 14 mei

“Schrijven is voor mij altijd een alibi geweest om niet te moeten leven”. 

Op 14 mei rolt Alleen Elvis blijft bestaan de rode loper uit voor journalist en columnist Hugo Camps. Hij staat in België en Nederland bekend om z’n scherpe, nietsontziende pen. Vriend noch vijand blijven gespaard als ze zijn verontwaardiging opwekken, maar met even groot gemak maakt hij een knieval voor wie hij bewondert. Een constante in zijn loopbaan zijn de commentaren op voetbal en wielrennen. Hij was oorlogsverslaggever in de jaren ‘60 en ‘70 en kende als politiek commentator de sluipwegen van de vaderlandse politiek als z’n broekzak. Hij stond meer dan tien jaar lang aan het hoofd van het Belang van Limburg en interviewde zowat alle ‘groten der aarde’. Maar het hoogste goed dat een journalist kan bereiken, is volgens hem de column: de stok in het hoenderhok die de mensen wakker schudt. 

Onlangs nog werd Hugo Camps ter gelegenheid van zijn dertigjarige verbintenis met het weekblad Elsevier geridderd in de Orde van Oranje-Nassau. Hoe vertaalt deze 72-jarige ridder een leven ten dienste van het woord en de bewondering in negen beeldfragmenten? Wie alvast niet mag ontbreken is de Franse zangeres Juliette Gréco. Zij  zingt vol overgave ‘Déshabillez-moi’. Maar geeft Hugo Camps ook zichzelf bloot? 

Zaterdag 14 mei om 21.25 u.

Claire Tillekaerts 

"We hebben als vrouw nog niet gerealiseerd wat we moeten realiseren en er is al een onderstroom die ervoor zorgt dat we terug achteruitgaan." 

Claire Tillekaerts, de topvrouw van Flanders Investment & Trade, raast aan sneltreinvaart door het leven. Om het Vlaamse ondernemerschap te promoten, reist ze de wereld rond. De helft van het jaar zit ze in het buitenland. Haar partner, topdirigent Dirk Brossé, brengt muziek in haar leven. Maar huiselijke gezelligheid is hen zelden gegund. Ze spreken soms af op luchthavens om elkaar nog eens te zien. En toch is dit het soort leven waar zij voor kiest. Het stempel workaholic draagt ze als geuzennaam. En ook als het leven harde klappen uitdeelt, krabbelt ze recht en gaat ze door.  

Als Claire Tillekaerts één cliché wil doorbreken, dan is het dat van de luie ambtenaar. Want een ambtenaar is ze zelf ook, maar van luiheid kan niemand haar betichten. Daarom kiest ze in Alleen Elvis blijft bestaan onder andere voor een fragment uit De collega's. Om voorgoed komaf te maken met de stereotypen.  

Zaterdag 21 mei om 21.25 u.

 

Alleen Elvis online

Alle afleveringen van Alleen Elvis zijn na uitzending online te bekijken op canvas.be en blijven beschikbaar tot een week na het einde van de reeks.

 

#alleenelvis

Alleen Elvis is een productie van Canvas.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met