Terug op Canvas: The Handmaid’s Tale – Het tweede seizoen
Een verontrustend verhaal over een vrouwonvriendelijke maatschappij – vanaf woensdag 31 oktober
Het eerste seizoen van The Handmaid’s Tale sloeg vorig jaar in als een bom. De reeks, gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Atwood, is een bloedstollend drama over een dystopische en totalitaire maatschappij in de nabije toekomst, na de ‘Tweede Amerikaanse Burgeroorlog’. Vrouwen worden er behandeld als tweederangsburgers en een aantal van hen wordt als ‘dienstmaagden’ misbruikt voor seksuele diensten en het baren van kinderen. De reeks werd in Amerika gelanceerd in volle #metoo-storm en werd als een vingerwijzing gezien naar de vrouwonvriendelijke politiek en het seksistische discours van Donald Trump.
In de tweede reeks volgen we de verdere lotgevallen van June (Elisabeth Moss) en de andere ‘dienstmaagden’, hun ‘eigenaars’ en hun echtgenotes, de ‘tantes’ (opzichters) en andere handlangers van het Gilead-regime. Hoofdpersonages zijn, naast June, haar ‘eigenaar’ commandant Fred Waterford (Joseph Fiennes), diens echtgenote Serena Joy Waterford (Yvonne Strahovski), hun chauffeur Nick Blaine (Max Minghella), opzichter Aunt Lydia (Ann Dowd) en de dienstmaagden Ofglen (Alexis Bledel) en Moina (Samira Wiley).
Aan het eind van het eerste seizoen waren we getuige van een kleine revolte: June – in Gilead ‘Offred’ genoemd, naar haar ‘eigenaar’ Fred - nam het op voor een van de andere dienstmaagden en weigerde haar de stenigen. Als gevolg daarvan werd de zwangere June afgevoerd in een gesloten busje.
In het begin van het tweede seizoen zien we hoe June terechtkomt in de toekomstige versie van het baseballstadion Fenway Park nabij Boston. Daar wacht haar samen met een aantal andere dienstmaagden een verschrikkelijke groepsexecutie.
Hoe het verhaal verder gaat, zien we vanaf woensdag 31 oktober om 21.15 u. op Canvas (telkens twee afleveringen) en op VRT NU.
De eerste reeks deed het trouwens bijzonder goed, zowel op Canvas als op VRT NU. Op Canvas had de reeks om 23.00 uur gemiddeld 208.000 kijkers en 20.8% marktaandeel, een absoluut record voor fictie op Canvas in dat uitzendslot. Op VRT NU haalde het programma een gemiddelde van 42.855 en daarmee was het veruit het best bekeken Canvas-programma online van het afgelopen voorjaar. De eerste aflevering, Offred, was het op twee na best bekeken programma van het jaar op VRT NU, met 91.928 views.
In de tweede reeks zien we andermaal dat The Handmaid's Tale meer mee heeft dan alleen maar de ‘tijdgeest’. Naast de straffe cast, met voorop de onvolprezen Elisabeth Moss, is het ook een onthutsend verhaal vol drama en emotie. In een aantal flash backs gaan we terug naar het leven van de personages vooraleer de samenleving afgleed naar de totalitaire staat die Gilead nu is. Die beelden van normaliteit en geluk maken het contrast alleen maar groter en zorgen ervoor dat deze tweede reeks zo mogelijk nog grimmiger is dan de eerste.
Na de acht Emmy’s, twee Golden Globes en Bafta Award voor de eerste reeks kreeg The Handmaid’s Tale er eerder dit jaar nog drie Emmy’s bij.
Bekijk op canvas.be wat Ward Verrijcken en Sofie Lemaire vinden van The Handmaid’s Tale.
Ook de Amerikaanse pers was opnieuw erg onder de indruk van deze tweede reeks:
“The second season initially improves on the first -- a richer, deeper dive into this dystopian world and the paths followed by key players in getting there.”
CNN
“This is not only an important show, one that gets into your head as few TV series can, it is also pretty much a masterpiece. ... Once again, the performances are astounding. And once again, the most astounding is Emmy winner Moss.”
San Francisco Chronicle
“It's not the politics that drive this drama. It's the threat of what could be, portrayed in very human terms by Moss, Dowd and costars Alexis Bledel (Ofglen), Max Minghella (Nick) and Samira Wiley (Moira).”
Los Angeles Times
“It’s become a confident, emotionally rich series - but one that, by nature and obligation, is wrenching to watch.”
New York Times
“There are moments of heart-piercing beauty amid the horror.”
Variety