Samuel in de wolken - Het verhaal van de verdwenen gletsjer
Een documentaire van Pieter Van Eecke - zondag 13 november
In Samuel in the Clouds toont de Vlaamse documentairemaker Pieter Van Eecke met adembenemende beelden van het Boliviaanse Andesgebergte de concrete consequenties van klimaatverandering voor de Zuid-Amerikaanse bevolking.
Tot voor kort was de Chacaltaya-gletsjer nabij La Paz, op bijna 5400 meter, het hoogst gelegen skigebied ter wereld. Het was ook het enige skistation in Bolivia. Maar sinds 2009 is de 18.000 jaar oude gletsjer helemaal verdwenen. De familie van Samuel Mendoza baatte de berghut en de skilift decennia lang uit. Nu zit Samuel als een vis op het droge op ‘zijn’ berg. Tegen beter weten in hopend dat de sneeuwwolken ooit terugkeren.
Een documentaire die meer zegt over de klimaatverandering dan wetenschappelijke studies. Samuel in de wolken is een productie van Clin d’oeil in coproductie met Canvas.
Op zondag 13 november om 22.25 u. op Canvas en canvas.be
In Bolivia zijn de gletsjers aan het smelten. Samuel Mendoza, die al meer dan dertig jaar een skilift voor de toeristen op de Chacaltaya-top draaiende houdt, kijkt vanop het dak van de wereld naar buiten: zijn familie heeft generaties lang in de besneeuwde bergen geleefd en gewerkt, en zelf heeft hij nooit van iets anders dan skiën gedroomd, maar nu is de sneeuw helemaal weg.
Regisseur Pieter Van Eecke, die tien jaar in Zuid-Amerika woonde en werkte, maakte eerder al Goudougoudou, een internationaal geprezen documentaire over de aardbeving in Haïti. Deze keer drukt hij ons met de neus op de feiten over de klimaatverandering, met Samuel als ooggetuige. Zijn spirituele kijk op de zaak contrasteert sterk met het rationele werk van de wetenschappers in het klimaatstation, die door de klimaatverandering nog meer van slag lijken dan Samuel zelf.
Pieter Van Eecke: “Onze planeet is op alarmerend tempo naar de verdoemenis aan het snellen. Klimaatexperten voorspellen dat, binnen 10 tot 20 jaar de bevolking van de Andes voor ernstige watertekorten zal staan door de verdwijning van de gletsjers. Samuel is een getuige van het eerste uur. De oude gletsjer op de top van zijn goddelijke berg, de Chacaltaya, is voor eeuwig verdwenen. Ondanks deze harde realiteit blijft Samuel de steeds absurder wordende fantasie najagen ooit de skipistes van vroeger terug te vinden. Op de bergtop staat Samuel’s spirituele visie in schril contrast met het rationele werk van de wetenschappers, die wellicht meer verloren lijken te lopen dan Samuel. Ik zie de situatie als een allegorie van de mensheid; ondanks de opvallende veranderingen slagen we er niet in de realiteit onder ogen te zien. Het orkest speelt door, maar de Titanic zinkt gestaag verder.”