Internationale topfictie op Canvas en Canvas.be
The Pier (27.4), Babylon Berlin (1.5), Line of Duty (2.5) en Heder (6.5)
Maandag 27 april 2020 - De straffe fictiereeksen rijgen zich aan elkaar bij Canvas. Vanaf 6 mei wordt Chernobyl op woensdag opgevolgd door de Zweedse feministische misdaadreeks Heder (Honour) van onder meer Sofia Helin (The Bridge) en Alexandra Rapaport (The Hunt): vier vrouwelijke advocaten specialiseren zich in het onderzoek naar geweld tegen vrouwen.
In het misdaadslot op zaterdag komt na Face to Face vanaf zaterdag 2 mei de BBC-serie Line of Duty met onder andere Adrian Dunbar (Blood) en Martin Comston (Sweet Sixteen): hun team pakt corruptie bij de politiediensten aan.
Beide reeksen zijn naar goede gewoonte bij Canvas ook meteen integraal te bekijken op canvas.be. Daar kan je trouwens ook exclusief kijken naar twee andere nieuwe kwaliteitsreeksen: de Spaanse mystery-reeks The Pier (Embarcadero) vanaf maandag 27 april en de Duitse neonoir-reeks Babylon Berlin vanaf vrijdag 1 mei.
Line of Duty (vanaf zaterdag 1 mei)
“Nothing is wasted; not a scene, not a line, not a beat. For every morsel of information gathered by the team and by the viewer, another turn reveals 100 hidden possibilities. It fits together flawlessly.”
The Guardian
Line of Duty is in Groot-Brittannië een van de populairste misdaadreeksen van de voorbije jaren. In 2018 behaalde de serie zelfs de derde plaats in een ‘poll’ van Radio Times over de beste Britse misdaadreeksen aller tijden (Na Inspector Morse en Foyle’s War). Er zijn ondertussen al vijf seizoenen gemaakt en het zesde is in productie, al heeft de coronacrisis ook bij de BBC roet in het eten gegooid. Maar Canvas begint bij het begin, met reeks 1 (uit 2012).
D.S. Steve Arnott (Martin Compston) is betrokken bij een anti-terrorisme-inval die helemaal fout afloopt. Hij weigert mee te werken aan een doofpotoperatie en wordt daarom overgeplaatst naar de anticorruptie-eenheid AC 12, onder leiding van Ted Hastings (Adrian Dunbar). AC 12 is verantwoordelijk voor het opsporen van corruptie en machtsmisbruik binnen de politiediensten. Arnott werkt er nauw samen met DC Kate Fleming (Vicky McClure), een zeer gerespecteerde en doortastende undercover-agente. Arnott moet samen met Fleming en de rest van het team onderzoeken of het geweldige ‘track record’ van DCI Tony Gates (Lennie James) van de afdeling moordzaken wel helemaal kosjer is. Hastings verdenkt Gates ervan dat hij zijn cijfers wat al te rooskleurig voorstelt en zijn mooie resultaten als dekmantel gebruikt voor duistere zaakjes.
Scenarist Jed Mercurio (Bodyguard) baseerde zich op verhalen van echte politiemensen ‘in the line of duty’ en gepensioneerde officieren. De eerste reeks speelt zich af in Birmingham.
“It has an excellent cast, skillful writing and a knack for making an exotic, unfamiliar world seem like the viewer's second home.”
The New York Times
Heder (vanaf woensdag 6 mei)
“Het misbruik en de ongewenste intimiteiten waarover het in de serie gaat, daar hebben wij allemaal mee te maken. Zo gaat het er ook in het echte leven aan toe."
Alexandra Rapaport
Heder (Zweeds voor ‘eer’) is een buitenbeentje in het ruime aanbod van ‘Nordic crime’ series. Niet alleen omdat alle hoofdrollen worden gespeeld door Zweedse topactrices, maar ook omdat die de reeks ook zelf hebben bedacht en geproduceerd. En ook wel omwille van de zeer specifieke insteek.
Heder is de naam van een advocatenbureau dat zich specialiseert in de verdediging van vrouwen die seksueel worden uitgebuit of misbruikt. Aan het hoofd van het bureau staan vier vrouwelijke advocates die ook al heel hun leven lang bevriend zijn: Elin (Julia Dufvenius), Janni (Anja Lundqvist), Nour (Alexandra Rapaport) en Karin (Eva Röse). In de eerste aflevering nemen ze de zaak ter harte van een tienermeisje dat verkracht werd. Wanneer de beklaagde wordt vrijgesproken willen de advocates extra bewijsmateriaal verzamelen om in beroep te kunnen gaan. De zaak wordt ingewikkelder wanneer blijkt dat het meisje zelf niet onbesproken is. We ontdekken daarnaast dat de vier bevriende advocaten ook zelf een gezamenlijk geheim met zich meedragen dat hen flink in de problemen kan brengen. Iemand lijkt dat te weten en probeert hen te chanteren met allerlei mysterieuze en bedreigende boodschappen.
“The Girl with the Dragon Tattoo meets Sex & the City” zo noemde Sofia Helin (The Bridge) Heder, de reeks die zij samen bedacht met Alexandra Rapaport, bij Canvas ook al te zien in The Hunt (Jagten), en Anja Lundqvist, die we bij Canvas al aan het werk zagen in Alex. De vierde actrice-producente, Julia Dufvenius (Molanders), is bij ons minder bekend. Op Sofia Helin na spelen ze ook allemaal een hoofdrol in Heder.
Nicola Söderlund van verdeler Eccho Rights: “De reeks werd bedacht voor de geboorte van de #metoo-beweging, maar past er wonderwel in met haar duidelijke standpunten over de situatie van vrouwen in de samenleving en hoe zij omgaan met seksueel misbruik.”
Zoals in vele landen had #metoo ook in Zweden een grote impact, onder meer via de plaatselijke variant #tystnadtagning (#silenceaction), waarbij bijna 600 Zweedse actrices een brief ondertekenden waarin ze de Zweedse film- en televisie-industrie opriepen om vrouwen beter te beschermen tegen misbruik en intimidatie. Met name Sofia Helin speelde daarbij een belangrijke rol.
Ook Alexandra Rapaport herkende zich erin en benadrukt: “Het misbruik en de ongewenste intimiteiten waarover het in de serie gaat, daar hebben wij allemaal mee te maken. Zo gaat het er ook in het echte leven aan toe. Al is het natuurlijk niet zo dat alle vrouwen goed zijn en alle mannen slecht. Zo zit de wereld niet in elkaar. Het is niet zwart-wit. Onze reeks gaat over mensen in het algemeen en richt zich tot iedereen.”
The Pier (vanaf maandag 27 april op canvas.be)
Line of Duty en Heder zijn vanaf de start op Canvas ook integraal te bekijken op canvas.be, net als een hele rist andere topfictiereeksen. Sommige daarvan zijn zelfs alleen op de site te volgen.
Vanaf maandag 27 april is er bijvoorbeeld de zwoele Spaanse thrillerreeks The Pier (El Embarcadero). Alexandra (Verónica Sánchez) is een succesvolle architecte in Valencia. Ze beleeft haar ergste nachtmerrie wanneer de plaatselijke politie haar informeert dat haar echtgenoot Oscar (Álvaro Morte) dood is aangetroffen op de pier van het naburige badstadje Albufera. Zelfmoord? Hoe kan dat? Ze hadden een paar uur geleden nog mooie plannen gemaakt voor hun toekomst. Maar het wordt nog erger: Alexandra ontdekt dat haar man al jaren een dubbelleven leidde met een andere vrouw in Albufera, Veronica (Irene Arcos). Vandaar zijn wekelijkse ‘zakenreizen’ naar het Frankfurt. Alexandra besluit de vriendin van Veronica te worden om te achterhalen waarom haar echtgenoot haar zo bedrogen heeft, wie Veronica eigenlijk is en wat er die fatale avond op de pier juist gebeurd is.
De serie is gemaakt door Álex Pina, de bedenker van La casa de papel, de op Netflix best bekeken niet-Engelstalige serie. Oscar wordt gespeeld door acteur Álvaro Morte, El Professor in La casa de papel. The Pier speelt zich af in het prachtige landschap van Albufera, bij Valencia.
Babylon Berlin (vanaf vrijdag 1 mei op canvas.be)
Vanaf vrijdag 1 mei is ook Babylon Berlin beschikbaar op canvas.be: een visueel verbluffende neonoir-reeks van Tom Tywker (Lola Rennt), gebaseerd op de romans van Volker Kutscher. De reeks speelt zich af in 1929 in het Duitsland van de Weimar-republiek met zijn sterke communistische beweging en tegelijk het opkomende militarisme van extreem-rechts. Centraal in de serie staat de jonge politieman Gereon Rath, vertolkt door Volker Bruch (bekend van die andere Duitse topserie Unsere Mütter, Unsere Väter). Hij komt vanuit Keulen naar Berlijn voor een onderzoek naar een afpersingszaak met seksfilms. Rath is een veteraan van WO 1 en lijdt aan PTSS, een kwaal die hij met drugs bestrijdt. Een ander hoofdpersonage is Charlotte Ritter (Live Lisa Fries), een jonge en ambitieuze vrouw met een dubbelleven. Overdag heeft ze een kantoorjob bij de politie en ’s nachts duikt ze in het broeierige nachtleven van Berlijn, waar ze bijklust als prostituee. Ze wil zelf politie-inspecteur worden en helpt Rath bij zijn onderzoek.
Babylon Berlin was een van de duurste Duitse televisieproducties ooit en werd nationaal en internationaal geprezen om haar dynamische plot, sterke vertolkingen en uitstekende evocatie van de tijdsgeest en de sfeer van het Berlijn eind jaren ’20. De reeks won ook diverse Duitse en internationale filmprijzen, waaronder die voor Beste Europese fictieserie op de European Film Awards.