Nieuw op Canvas: Het eerste kwartaal
Goed begonnen is half gewonnen - Portretten van startende ondernemers - Vanaf woensdag 24 februari
In acht afleveringen brengt Het eerste kwartaal telkens drie portretten van startende ondernemers in de meest diverse domeinen. Ze tonen de obstakels, problemen en eeuwige financiële besognes van beginnende ondernemers, maar ook de vastberadenheid, de kleine en grote doorbraken, en de euforie als het lukt.
Ondernemende dromers, energieke denkers en vastberaden doeners: ze vertellen ongegeneerd welke offers zij brengen en welke lessen ze leren op hun weg naar succes.
Vanaf woensdag 24 februari om 21.05 u. op Canvas en canvas.be.
De eerste aflevering is voor persvisie beschikbaar op het Persportaal van VRT Communicatie.
Voor een interview met de programmamakers of een van de geportretteerde ondernemers: interviews@vrt.be
Je toekomst hangt alleen maar van jezelf af. Alle argumenten waarom iets niet kan, zijn schijn. Alles begint bij jezelf.
Sophie Dutordoir (voormalig CEO Electrabel, nu uitbater van een Italiaanse delicatessenzaak)
Van alle markten thuis
Ondernemen. Bij de een begint het met een grote droom. Bij de ander met een gat in de markt of een gek maar geniaal idee. De een wil het alternatiever, efficiënter of mooier, de ander grootser, dichter bij huis, meer ecologisch of meer op maat van de moderne mens.
Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. In alle hoeken van het land zien mensen opportuniteiten om te ondernemen, in de e-commerce of in de traditionele winkel, met IT-uitvindingen of via disruptieve zakenmodellen, gedurfd groen of trots ambachtelijk.
Het eerste kwartaal volgt superjonge ondernemers maar ook mensen die er na een lange carrière voor kiezen om hun eigen baas te worden. Hoe dan ook: het is nooit te vroeg of te laat om te ondernemen.
Duurzame palletten, traditionele producten en slimme apps
In Het eerste kwartaal maken we onder meer kennis met Wiet Van de Velde, een jonge wervelwind die met zijn vijfde bedrijf de wereld met karton probeert te veroveren. Wouter Nuytten startte al op zijn negentiende een bedrijf, ging failliet, maar begint nu opnieuw met een app voor slimme marketinganalyse. Kan hij de demonen van zijn faillissement van zich afschudden? Sophie Dutordoir, voormalig CEO van Electrabel, maakte een carrièreswitch van formaat en begon een Italiaanse delicatessenzaak. Advocaat Philippe Ombregt en architect Frederic Meurisse leggen nu voetbalveldjes aan. Alvar en Milas bestormen de elektronische festivalweides, terwijl Judith Van Herck vol trots en goesting aan haar lingerie stikt.
23 ondernemers, 23 karakters
In elke aflevering komen twee of drie ondernemers aan het woord. We volgen hen vier maanden lang en zien hoe ze groeien, of juist niet, hoe ze beslissingen nemen en uitvoeren. Wat is er eigenlijk nodig om een onderneming te laten slagen? Een goed idee, een smak geld, kennis, teamwerk? Weegt het zelf nemen van beslissingen, het op de markt zetten van een eigen product, het vooruitzicht op mogelijk succes op tegen de ontelbare overuren, geen of weinig loon, het eindeloos zoeken naar investeerders en klanten? En kan het verhaal van deze starters ook anderen inspireren om te ondernemen, hier en nu?
Het eerste kwartaal is een programma van Borgerhoff & Lamberigts tv voor Canvas en wordt gemaakt door o.a. Steven Borgerhoff, Alex Carron, Marie Geukens, Arne Focketyn en Emilie Plouvier.
De afleveringen
Aflevering 1 : Think Crafts – woensdag 24 februari
De eerste aflevering staat in het teken van het ambacht. Judith Van Herck uit Antwerpen maakt lingerie op maat. Kenneth Van Hoesen uit Helchteren blijft zijn brood en taarten perfectioneren en bij Antoon Van den Ecker uit Antwerpen kan je terecht voor exclusieve schoenen. De onstuimigheid van Judith staat haaks op de bezadigde aanpak van Antoon: hij heeft zijn conclusies getrokken na een media-optreden. Kenneth van zijn kant start voor de tweede keer met een propere lei. Hij herwint langzaam zijn zelfvertrouwen na een faillissement en staat voor dag en dauw op om de beste bakker van Limburg te worden. Drie ondernemers met totaal verschillende visies hebben één ding gemeen: het ambacht is hun passie.
Aflevering 2 : Think Global – woensdag 2 maart
In de tweede aflevering slaan drie avonturier-ondernemers hun vleugels uit. Wiet Vande Velde, een ‘seriële ondernemer’ uit Mechelen, begon met zijn kartonnen europalletten aan een internationaal avontuur. Eline De Munck (Antwerpen) schudt haar BV-schap af en ontpopt zich tot een ambitieuze onderneemster met een eigen brillenmerk. Twee jonge vrouwen uit Limburg, Anke Coenen en Loredana Falone, ruilen het drukke Belgische ritme voor vrijheid en zelfstandigheid in het exotische Bali. Hoe spannend ze het ook vinden dat hun product de wereld rondreist, zonder zorgen zijn ze niet.
Aflevering 3: Think E-commerce - woensdag 9 maart
Wat hebben rundsvlees, designfietsen en herenkleding met elkaar gemeen? Je kan het allemaal online kopen. Dat e-commerce in de lift zit, bewijzen drie starters. Het instant succes overrompelde Oost-Vlaming David De Keyser van Deel een Koe, Gentenaar Bart de Wachter van Broke Bikes en Antwerpenaars Anthony de Wit en Joop Wanten van Suitcase. Dat succes dwong hen keuzes te maken: snel of traag groeien, misschien toch de producten ook in winkels leggen? Ieder van hen kiest een eigen strategie.
Aflevering 4: Think Young - woensdag 16 maart
Je bent jong en je wil wat. Je eigen baas zijn bijvoorbeeld, of alleen nog doen wat je zelf het leukste vindt. Wouter Nuytten, Thibaut Hendrix en Robbert Cools hebben elk hun reden om als min-25jarige te ondernemen. De jongens hebben de schoolbanken verlaten en spelen hun talenten 100% uit. De eigenzinnige Wouter Nuytten uit Ieper wil weten welke lucratieve dienst hij op de markt kan brengen met zijn slimme algoritmes. Terwijl voor Thibaut Hendrix en Robbert Cools uit Lier pure fun je reinste ernst is geworden. Als het opkomend DJ-koppel Alvar & Millas zijn ze niet te beroerd hun petjes en singles te gaan uitdelen op de Antwerpse Sinksenfoor en dit alles onder deskundige begeleiding van electro-goeroe Serge Ramaekers. Deze aflevering laat ons kennismaken met een nuchtere, ondernemende en ambitieuze jeugd.
Aflevering 5: Think Green - woensdag 23 maart
Er staat een geëngageerde generatie ondernemers op met een kloppend hart voor onze planeet. In deze aflevering kaarten Ellien Stinissen en Marijke De Jongh uit Antwerpen het thema van de voedselverspilling aan. In hun pop-uprestaurant “Rekub” wordt de menu samengesteld met overschotten. Jasper Verreydt en Geert Slachmuyders uit Leuven gaan met hun bedrijf Turbulent letterlijk en figuurlijk “off the grid” en lanceren verplaatsbare waterkrachtcentrales. In ’t Ambrozijn herbekijken Jarno en Kristel Claeys uit Waardamme de klassieke landbouw. Hun bioproducten vergen veel aandacht, maar de voldoening om gezonde en eerlijke groenten te kunnen aanbieden, is groot.
Aflevering 6: Think Twice - woensdag 30 maart
Het is nooit te laat om je eigen ding te doen. Sophie Dutordoir, de voormalige CEO van Electrabel, ruilde macht en aanzien om ‘s morgens een schort aan te trekken en sauzen te maken voor haar Italiaanse delicatessenzaak in Overijse. Haar kinderdroom om een eigen winkeltje te hebben, kwam uit. Anouk Taeymans uit Antwerpen had in Noorwegen een lucratief architectenbestaan. Tijdens een vliegtuigtrip naar huis, tekende ze een ontwerp voor een rek op maat van alle muren. Enthousiaste reacties stimuleerden haar om financiële zekerheid te ruilen voor de creativiteit. Ontwerpen en ondernemen kan ze nu niet meer loslaten. De Brugse vrienden Philippe Ombregt en Frederic Meurisse gingen na hun middelbare school elk hun eigen weg op: Philippe werd jurist in Parijs en Frederic architect in Londen. Maar de liefde voor het voetbal overwon het van de goedverdienende jobs. Met Garrincha willen ze iedereen, stijf, stram of krom, aan het voetballen krijgen. In deze aflevering komen dromen uit.
Aflevering 7: Think IT - woensdag 6 april
Een aflevering vol knappe koppen met een talent om te onderzoeken, uit te vinden en te ontwikkelen. Lukt het Falkman uit Antwerpen om met een "roofvogel-drone" meeuwen en spreeuwen op afstand te houden? Kan Nadira Azermai uit Lokeren met “Scriptbook” voorspellen of een scenario een kaskraker wordt of niet? En maken de burgerlijk ingenieurs van het Leuvense Imec met MiLab een gamechanger op de wereldmarkt van de medische diagnostiek? Zij geloven alleszins genoeg in hun product om er een bedrijf voor op te richten.
Aflevering 8: Think Different - woensdag 13 april
Ondernemen gaat samen met geijkte structuren en procedures, met een eigen jargon en zelfs met eigen kledingvoorschriften. Wat als we dat alles nu eens overboord gooiden. Niet de winst maar de mens staat centraal. In deze aflevering zien we geëngageerde mensen met een plan. Grootse plannen en kleine voorzichtige plannen. NewB in Brussel wil een ethische bank worden en lanceert een duurzame betaalkaart. Bij Tournevie kan je onder meer een ‘state of the art’ boormachine huren voor het weekend. Dat moet de markt van goedkope en gammele klusmachines verminderen. Het Oost-Vlaamse Nestor pakt de arbeidsmarkt aan en probeert de loyale ‘medioren’ en senioren flexibel aan de slag te houden. Als ze in hun plan slagen, kan er een en ander veranderen.