Het traditionele gezin, de lesbische activiste en de autistische rechercheur
The bridge is terug - derde reeks vanaf zaterdag 3 september
De eerste reeks van de Scandinavische topkrimi The bridge begon met een moord op de Øresundbrug tussen Denemarken en Zweden. De tweede reeks ging van start met tanker die tegen diezelfde brug botste. Ook in de derde reeks is er opnieuw een link tussen beide Scandinavische landen. Vanaf zaterdag 3 september om 20.35 u. op Canvas en canvas.be. Telkens twee afleveringen na elkaar.
Het traditionele gezin
Dertien maanden zijn voorbijgegaan sinds het einde van de tweede reeks. Op de hoogste verdieping van een onvoltooid appartementsgebouw in de Zweedse kuststad Malmö treft de politie een merkwaardig tafereel aan. Vier mannequins zijn er opgesteld als een traditionele familie: papa, mama, twee kinderen. Gruwelijk detail: de mama is geen mannequin, maar een dode vrouw. Ze lijkt te glimlachen, maar haar hart is uit haar lichaam gesneden.
De lesbische activiste
De Zweedse rechercheur Saga Norén (Sofia Helin) moet de zaak onderzoeken. Al snel blijkt dat het slachtoffer een zekere Helle Anker is, een vrouw van Deense afkomst. Saga trekt naar Kopenhagen en krijgt daar een Deense rechercheur toegewezen. Dat is niet haar voormalige collega Martin Rohde, want die zit – mede door haar toedoen - in de gevangenis sinds het einde van de tweede reeks. Norén krijgt dus een nieuwe partner: Hanne Thomsen (Kirsten Olesen).
Het wordt al snel duidelijk dat het niet klikt tussen Saga en Hanne. Maar in eerste instantie lijkt het onderzoek wel op te schieten. De vermoorde Helle Anker was een lesbische activiste die getrouwd was met een Zweedse vrouw. Ze was ook een pionier van het genderneutrale kleuteronderwijs in Denemarken. Dat werd haar niet door iedereen in dank afgenomen. Ze was geregeld bedreigd, onder meer in vlog posts van de rechtse juriste Lise Frise Andersen (Soja Richter). Maar de speurders willen ook graag eens praten met Morten, de zoon van Helle, een geestelijk labiele veteraan van de Afghanistan-oorlog. En dan gaat het mis …
De autistische rechercheur
Ook deze derde reeks blinkt weer uit door de ingenieuze en verrassende verhaallijnen, de sfeervolle ‘Nordic’ fotografie en regie, en natuurlijk door het onvoorspelbare gedrag van de lichtjes autistische Saga Norén. Pers en publiek waren opnieuw razend enthousiast, zodat de producent enkele maanden geleden, anders dan eerst voorzien, toch nog een nieuwe, vierde reeks heeft aangekondigd.
“There are threads to be spun, traps to be set, dark alleys to go down. By the end of the first episode though, you’re caught in the web.” (The Guardian)
“This series pushed the detective format to its absolute limits” (The Arts Desk)
“Everything about this slick production was excellent. From the solemn filming to the clever sound techniques” (The Independent)