De zijderoute van Stefan Blommaert in Vranckx
op zaterdag 20 en 27 juni
VRT-journalist Stefan Blommaert beëindigde onlangs zijn correspondentschap in Peking in stijl: hij keerde met een terreinwagen terug via de oude zijderoute, van China tot in Europa, en bracht in het Journaal verslag uit vanuit de vijftien landen die hij doorkruiste. Vranckx brengt nu het hele reisverhaal van Stefan Blommaert en zijn team in twee lange reportages. Op zaterdag 20 en 27 juni om 20.10 u. op Canvas.
De zijderoute
De zijderoute is een historisch handelstraject tussen China en Europa. Al meer dan 2000 jaar lang reizen langs deze weg mensen, goederen, ideeën en religies heen en weer. Een ploeg van VRT Nieuws deed de hele route per terreinwagen, tussen Peking en Brussel: 20.000 kilometer lang in 50 dagen.
“Onderweg hebben we reportages gemaakt over de landen die we doorkruisten”, aldus Stefan Blommaert. “Landen als Kirgistan, Tadzjikistan en Turkmenistan hebben exotisch klinkende namen, maar over het algemeen is er bij ons weinig over bekend. Daar wilden we met deze reportagereeks iets aan doen. We wilden onder meer nagaan welke invloed China vandaag heeft langs zijn traditionele handelsweg.”
Naast Stefan Blommaert bestond de ploeg uit zijn zoon Hannes Blommaert, die het camerawerk deed, en klankman Stefan Janssens, die ook instond voor montage en regie. De interactie tussen de drie maakt deel uit van de reportages, net als het eigenlijke reisverhaal.
Deel 1 : Van Peking tot Tadzjikistan – zaterdag 20 juni
Het eerste deel speelt zich grotendeels in China af. Van Peking tot aan de grens is al een stevige rit van 6.000 kilometer.
En daarna gaat het verder over Kirgizië en Tadzjikistan, tot er visumproblemen opduiken. Een verhaal van etnische en religieuze spanningen, politieke controle, maar ook strijd tegen de milieuverloedering en prachtige natuur.
Deel 2 – Van Tadjikistan naar Brussel – zaterdag 27 juni
Stefan Blommaert zet z’n reis van Peking naar Brussel verder, zij het met de nodige obstakels. En dan hebben we het niet alleen over de aaneenschakeling van autopannes. Omdat Oezbekistan en Turkmenistan geen visum willen leveren, moeten ze een grote omweg maken via Kirgizië en Kazachstan. In alle landen die ze doorkruisen valt één ding op: de aanwezigheid van de Chinezen, want China werkt aan een moderne zijderoute.
In Kazachstan valt het meteen op dat de wegen opvallend beter worden. Daarbij hebben de Chinezen geholpen en dat is geen toeval. ‘Veel Chinese producten komen Centraal-Azië binnen via deze weg’, zegt de CEO van een infrastructuurbedrijf. ‘Ze worden via deze weg tot in West-Europa getransporteerd.’ Met de verbeterde transportmogelijkheden hoopt Kazachstan ook meer toeristen aan te trekken. Want langs de zijderoute liggen heel wat bezienswaardigheden.
In Bulgarije laten Stefan en co de jeep even staan voor een ritje met de trein. Ook hier hebben de Chinezen plannen. Ze willen investeren in de Bulgaarse spoorwegen. De treinbestuurder ziet het helemaal zitten. ‘Ik kan me dit traject al voorstellen aan een snelheid van 600 kilometer per uur’. Want naast goederentransport tussen Azië en Europa wordt er ook gedacht aan een hoge snelheidslijn voor passagiers.
Voor Stefan is het duidelijk: ‘De plannen van de Chinezen om hun economische en politieke invloed in de landen langs de zijderoute te versterken zijn allang geen droom meer. De afstand tussen Europa en China wordt alsmaar kleiner.’
Vranckx - De zijderoute: zaterdag 20 en 27 juni om 20.10 uur op Canvas