Skip to Content
Cultuur op zondag bij Canvas

Cultuur op zondag bij Canvas

Van Marcel Broodthaers tot Anne Teresa De Keersmaeker

Op zondag brengt Canvas zowel internationale cultuurhistorische reeksen als Vlaamse cultuurdocumentaires. Zo zijn er de volgende weken documentaires over dans, beeldende kunst, film en sociaal-culturele initiatieven.  Vaak zijn het (co)producties van Canvas. ​ Van de vrijwilligers in de Roma tot de topdansers van Rosas. Een overzicht:

De Roma is van ons – zondag 10 november

De Roma is van ons is een documentaire van Lies van der Auwera over de succesvolle vrijwilligerswerking van kunstencentrum De Roma in Borgerhout.

15 jaar geleden werd de toen bouwvallige volksschouwburg Roma heropgebouwd tot een succesvolle cultuurinstelling in het hartje van Borgerhout. Meer dan 450 vrijwilligers doen De Roma op volle toeren draaien. En die groep blijft groeien, tot op de dag van vandaag. Bonnetjes verkopen en pintjes tappen, stoelen zetten en vloeren dweilen: haal de vrijwilligers weg en De Roma kan weer sluiten. Waarin schuilt de magie van De Roma?

Deze film ontrafelt dit unieke sociale weefsel. Een film over het belang van gemeenschapsgevoel en het zoeken naar je plek in de samenleving, over kleur en cultuur heen, middenin een multiculturele buurt.

Televisiemaker Lies Van der Auwera is zelf van Borgerhout. Ze volgde vier maanden lang enkele trouwe vrijwilligers en won hun vertrouwen voor enkele doodeerlijke en ontwapenende portretten, verteld tegen de achtergrond van de woelige geschiedenis van De Roma zelf.

Zondag 10 november om 22.05 u. op Canvas en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

Mitten – zondag 17 november

In de dansdocumentaire  Mitten volgen Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes de laatste repetitieweken van 'Mitten wir im Leben sind / Bach 6 Cellosuiten' : een voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, haar gezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op basis van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach.

De film geeft een beeld van De Keersmaekers minutieuze werkwijze, waarbij een choreografisch universum wordt opgebouwd aan de hand van een studie van de muzikale schriftuur. Dit intensieve creatieproces, het voortdurende herwerken en bijschaven, gekenmerkt door een onuitputtelijk verlangen naar precisie en detail, ziet zich weerspiegeld in de geduldige blik die de filmmakers werpen op het werk van choreografe, muzikant en dansers. Met Bostjan Antoncic, Anne Teresa De Keersmaeker, Marie Goudot, Julien Monty, Michaël Pomero, Jean-Guihen Queyras. (Accattone Films, 2019)

Zondag 17 november om 22.05 u. op Canvas en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

De aanbidding – zondag 17 november

(c) Michiel Devijver
(c) Michiel Devijver

In de documentaire De aanbidding van Bram Van Paesschen  volgen we de gerenommeerde theatermaker Milo Rau tijdens het productieproces van de voorstelling 'Lam Gods': zijn interpretatie van het wereldberoemde schilderij van Van Eyck op de scene van NTGent.

Adam en Eva, Kaïn en Abel, martelaars en engelen: de figuren van het Lam Gods zijn christelijk en spiritueel. Maar de gezichten van die figuren zijn realistisch, ze tonen mensen uit Gent. De gebroeders van Eyck vereeuwigden hun mecenassen en opdrachtgevers, maar evengoed hun buren en collega’s. Zo was een van de eerste werken van de moderne realistische kunst tegelijk documentair en mythisch, gewoon en universeel.

Milo Rau houdt zich al een decennium lang bezig met het ‘theater van het reële’. Met Lam Gods verbindt hij net zoals indertijd de gebroeders van Eyck het alledaagse met het spirituele: zoals het altaarstuk uit verschillende lagen bestaat die elkaar overlappen, zoals het reële zich met het symbolische vermengt, zo vertellen mensen uit Gent op het podium over hun leven.

De film volgt het maandenlange proces van de casting, waarmee het project zich in het hier en nu van de Gentse stadsgemeenschap stortte: wie is de Kaïn van Gent, wie de Abel? Wie speelt Adam en wie Eva? Wie zijn de martelaren van de 21ste eeuw? De kruisvaarders en de rechtvaardige rechters? De mecenassen? Wat vertellen zij over de thema’s van dit schilderij, over de erfzonde en het menselijk lijden, over geloof en tragedie, dood en verlossing? In de reconstructie van Het Lam Gods op het toneel ontstaat als het ware een panorama van onze huidige wereld, tussen traditie en onzekere toekomst. En tegelijk een manifest voor de betekenis van kunst en spiritualiteit voor een mensenleven.

Een coproductie van Storyhouse Film en Canvas

Zondag 17 november om 23.05 u. op Canvas en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

Het ABC van Marcel Broodthaers – zondag 24 november

(c) Canvas - VRT
(c) Canvas - VRT

Marcel Broodthaers wordt wereldwijd beschouwd als een van de grootste en invloedrijkste Belgische kunstenaars van de 20e eeuw. Maar hoewel bijna iedereen 'De mosselpot' kent, blijft zijn omvangrijke oeuvre gehuld in een waas van mysterie. Wat is er zo bijzonder aan? Wat voor mens was Broodthaers? En blijkt dat ook uit zijn werk?

Documentairemakers Pieter Verbiest en Bertrand Lafontaine vragen het aan tijdgenoten die Marcel Broodthaers goed hebben gekend. Stukje bij beetje tekent zich het beeld af van een complex persoon. Van een dichter-kunstenaar die op onnavolgbare wijze de maatschappij fileert, met inbegrip van de kunstwereld waar hij zelf deel van uitmaakt. Speels maar scherp, tegendraads maar ook humoristisch.

Naar aanleiding van de grote overzichtstentoonstelling rond de kunstenaar in het M HKA.

Een productie van Canvas.

Zondag 24 november om 22.10 u. op Canvas en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

Third Act – zondag 1 december

Story image

Third Act is een film van de Belgisch documentairemaaksters Mieke Struyve en Lotte Stoops over ouder worden, over verzorgen en over verzorgd worden. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van ouder wordende acteurs en lokale ouderen die optreden met het internationaal dans- en theatercollectief Peeping Tom. Het leven is een schouwtoneel, maar wat gebeurt er wanneer het doek gaat vallen?

De documentaire volgt de cultureel diverse theatergroep op tournee rond de wereld met de trilogie ‘Vader’, ‘Moeder’ en ‘Kind’. Het thema van deze trilogie – ouder worden en familie – raakt ieders leven, ook dat van de acteurs zelf. In de film worden theatrale verhalen samengeweven met persoonlijke portretten.

Eén van de acteurs is Leo. Actief zijn, creatief zijn en het gezelschap van jonge, energieke mensen houdt hem jong. In het stuk ‘Vader’ speelt hij een man die door zijn zoon wordt achtergelaten in een bejaardentehuis, gedumpt. Plaatselijke senioren spelen de andere bewoners van het rusthuis. Ook voor hen is creatief zijn een belangrijk onderdeel van hun leven. Thuis, in België, is het Leo’s vrouw die in een instelling zit en wacht op haar man. Leo zal moeten kiezen tussen de zorg voor zijn vrouw en het afremmen van zichzelf voor een actieve oude dag.

Op elke stop van de internationale tournee doet Peeping Tom beroep op lokale mensen om te figureren in de voorstellingen. Ze werden op voorhand gecontacteerd en krijgen een snelle inleiding in acteren voordat ze op het podium stappen, vaak voor het eerst in hun leven. Hun persoonlijke levens bieden een inzicht in ouder worden in hun land en creëert een dialoog met wat Peeping Tom toont in het theater.

Een coproductie van Savage Film en Canvas.

Zondag 1 december om 22.00 uur op Canvas  en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

Wim – zondag 8 december

In Wim toont documentairemaakster Lut Vandekeybus het energieke, poëtische en complexe universum van haar broer, de gelauwerde choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus.

De carrière van Wim Vandekeybus begon bij Jan Fabre, maar al gauw richtte hij zijn eigen gezelschap op, Ultima Vez. Zijn eerste voorstelling ‘What the Body Does Not Remember’ (1987) groeide uit tot een International succes en werd bekroond omwille van zijn grensverleggende danstaal. Het startschot van een carrière die het gezelschap én de Vlaamse dans internationaal op de kaart zette. Begin Jaren ’90 begint hij films te verwerken in zijn voorstellingen. Met succes, de kortfilm ‘Elba en Federico’ (1993) wordt bekroond op Filmfestival van Brussel. ‘WIM’ is niet enkel een visuele reis door zijn artistieke werk, het is evenzeer een ontdekkingstocht doorheen de relatie van de choreograaf met de grote en kleine drama’s uit het dagelijkse leven en hoe hij deze verwerkt in zijn dans- en filmvoorstellingen. Dansers en medewerkers getuigen over het visionaire talent en het opzwepende enthousiasme van Vandekeybus, maar ook van zijn drang naar perfectie en soms grillige temperament. Met tal van onuitgegeven archiefmateriaal, unieke homevideos en diepgaande interviews levert Lut Vandekeybus een begeesterd portret af van de indrukwekkende carrière van haar broer.

Een coproductie van Khadouj Films en Canvas.

Zondag 8 december om 23.00 uur op Canvas  en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.  


 

Hollywood aan de Schelde – zondag 22 december

Twintig jaar heeft hij eraan gewerkt, Robbe De Hert. Bloed, zweet en tranen heeft gekost, maar uiteindelijk is het toch gelukt: Hollywood aan Schelde, een documentaire over de geschiedenis van de Vlaamse film.

De film bevat interviews met tal van grote namen uit de Vlaamse filmwereld: nieuwe generaties als Adil El Arbi en Bilall Fallah, gevestigde waarden als Erik Van Looy en Jan Verheyen, maar ook lang overleden groten als Hugo Claus, Bobbejaan Schoepen en André Delvaux.

Die interviews worden afgewisseld met unieke archiefbeelden, fragmenten uit bijna 100 jaar Vlaamse films en opnames op filmsets en premières. ‘Hollywood aan de Schelde’ brengt het indrukwekkende verhaal van de Vlaamse filmgeschiedenis, verteld door Michaël Pas: van de succesvolle buurtbioscopen over de eerste Vlaamse films tot de succesverhalen van Jan Verheyen, Stijn Coninx en Lukas Dhont.

Zondag 22 december om 22.00 uur op Canvas  en ook beschikbaar op het Canvas-kanaal van VRT NU.

 

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos