Cinema Canvas
Ook in zijn filmprogrammering gaat Canvas op zoek naar topkwaliteit: films die net dat tikje anders zijn. Hun meerwaarde zit in de sterke verhalen, straffe vertolkingen, een knappe regie, vernieuwende vormgeving of een combinatie daarvan. Vaak zijn het bekroonde films en zendt Canvas ze als eerste uit in Vlaanderen. De meeste films zijn na uitzending op Canvas nog een week lang te bekijken op VRT NU.
Voor de film op vrijdag begint het nieuwe seizoen op 13 september – op 6 september is er de Memorial Van Damme – met The Square, de tragikomische film van Ruben Östlund (met Claes Bang, Dominic West en Elisabeth Moss) over een artistiek-sociologisch experiment in een museum. De film won de Gouden Palm in Cannes, zes Europese Filmprijzen en een Oscarnominatie. Later volgen onder meer: All the Money in the World, de misdaadfilm van Ridley Scott over de ontvoering van John Paul Getty, waarbij Christopher Plummer ter elfder ure de in ongenade gevallen Kevin Spacey moest vervangen in een van de hoofdrollen; de Churchill-biografie The Darkest Hour van Joe Wright, bekroond met een Oscar, Golden Globe en Bafta voor hoofdrolspeler Gary Oldman; Brexit. The Uncivil War van Toby Haines, het relaas van de ‘Vote leave’-campagne in aanloop naar het Brexit-referendum, met een glansrol voor Benedict Cumberbatch (geprogrammeerd op 25.10, net voor de deadline van de Brexit); De Canvas-coproductie Zagros van de Sahim Omar Kalifa, over een Koerdische vrouw die beschuldigd wordt van overspel en naar België vlucht (bekroond met de Grand Prix op het Filmfestival van Gent); en Insyriated van Philippe Van Leeuw, over het leven van Syrische vluchtelingen in eigen land, bekroond met zes Magrittes du cinéma.
Op zaterdag komt de meer cinefiele film aan bod. Requiem for a Dream (7.9) is een visueel verbluffende verfilming door Darren Aronofsky van de gelijknamige roman van Hubert Selby Jr., over de verwoestende impact van drugs op het leven van een aantal mensen. In Under the Skin van Jonathan Glazer speelt Scarlett Johansson een mysterieuze jonge vrouw die eenzame mannen verleidt en ten gronde richt. Geleidelijk begint ze zich daarbij vragen te stellen. Mississippi Grind van Anna Boden en Ryan Fleck is een roadmovie over twee pokerspelers die het Amerikaanse Zuiden doorkruisen op zoek naar geld, geluk en zichzelf. Good Time van Josh en Benny Safdie gaat over een man die samen met zijn verstandelijk beperkte broer een bank overvalt. Maar tijdens hun vlucht loopt het mis. The Red Turtle is een sprookjesachtige Frans-Japanse animatiefilm van de Nederlandse cineast Michael Dudok de Wit over een man die aanspoelt op een onbewoond eiland en er geconfronteerd wordt met een reuzenschildpad. De film won Prix spécial du certain regard in Cannes.
Net voor de film op zaterdag, omstreeks 22.15 u. is er ook telkens een kortfilm, een waardevol, maar vaak stiefmoederlijk behandeld filmgenre dat Canvas al jaren koestert. Het gaat daarbij om internationale én Vlaamse producties. Op de vooravond van het nieuwe schooljaar (31.8) zien we in Schoolyard Blues van de Zweedse Maria Eriksson-Hecht hoe een jongen op zijn eerste schooldag enkele pijnlijke levenslessen leert op de speelplaats. Daarna volgen onder meer Wale, van de Britse Barnaby Blackburn, over een zwarte garagist die zijn verleden meesleept; All Inclusive van de Finse Teemu Nikki, een komische kortfilm over een gepeste kantoorbediende die een magische armband krijgt en daarmee wraak neemt op zijn pesters; het veelvuldig bekroonde Provence van Kato De Boeck, een coming-of-age verhaal over een broer en een zus tijdens een kampeervakantie in Frankrijk; Springstof van Robbin Rooze, over de vooroordelen waar drie jongelui van Arabische afkomst mee te maken krijgen; en Het moment, een tragikomische film van Matthew Noydens, over een man die mee is met zijn tijd en een ‘levensconsulent’ engageert om hem te helpen sterven.