Canvas in het voorjaar: straffe televisie zit in onze natuur

Na het WK Voetbal, De Warmste Week en de kerstvakantie zet Canvas 2023 in met een aantrekkelijke mix van nieuwe titels en nieuwe seizoenen van bestaande sterkhouders.

Compromisloze topkwaliteit: daar blijft Canvas voor gaan. Net zoals de afgelopen 25 jaar blijven we inzetten op verdiepende actuaprogramma’s, eigen en internationale topdocumentaires, de beste buitenlandse fictie en cultuur.

Maar meer dan ooit wil Canvas ook prikkelen met het epische Onze natuur of verrassen met eigenzinnige humor zoals de nieuwe fictiereeks Zonder afspraak. Meer comedy ook, met een nieuwe reeks stand-up shows later dit voorjaar. Na een geslaagde herstart met Ella Leyers, keert ook De ideale wereld terug. Naast andere dagelijkse vaste waarden, Terzake en De afspraak.

Netmanager Lotte Vermeir: ​ “Canvas blijft een van de sterkste mediamerken in Vlaanderen, dat al 25 jaar lang garant staat voor compromisloze kwaliteit. Daar blijven we op inzetten. Maar in een tijd waarin het aanbod groter en meer versnipperd is dan ooit, moet Canvas ook durven opvallen en prikkelen. Met het grootse project Onze natuur bijvoorbeeld of met de charmante comedyreeks Zonder afspraak.”

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste Canvas-programma's in de volgende maanden. Daarna volgt per programma meer gedetailleerde informatie, in volgorde van uitzending.

  • Dé blikvanger van het voorjaar is Onze natuur. Na het klinkende succes van de bioscoopfilm is het uitkijken naar de ‘extra large’ versie in de zevendelige reeks.
  • Joris Hessels brengt in de derde reeks van De weekenden weer een aantal mensen samen tijdens een bijzonder jaar in hun leven. ​
  • In De eeuwige oorlog trekt Rudi Vranckx twee jaar na de eerste reeks opnieuw naar drie regio’s waar al decennia lang geen einde lijkt te komen aan de oorlog (Oekraine, Libanon en Israël en de Palestijnse gebieden). Op Eén loopt de parallelreeks Tussen oorlog en leven.
  • Inge Vrancken onderzoekt in de tweedelige documentaire Seksueel geweld in de oorlog de impact van verkrachtingen in oorlogssituaties. Ze vergelijkt de huidige toestand in Oekraïne met die in Bosnië 30 jaar geleden.
  • Patrick Lefevere. De Godfather van de koers toont waarom de flamboyante sportbestuurder al 30 jaar lang de peetvader is van het peloton.
  • In Waarom wachten? praat Karine Claassen telkens met een bekende persoon en zijn of haar vader of moeder, zoon of dochter. Op die manier helpt ze hen het gesprek te voeren dat ze al zo lang hadden willen hebben.
  • Zonder afspraak is een eigentijdse tragikomische reeks over een Gentse kapper die droomt van een muzikale carrière en daardoor zijn gezin, zijn omgeving en vooral zichzelf in de problemen brengt.
  • De vierdelige documentaire La Course volgt het wielerteam SD Worx (met Lotte Kopecky) achter de schermen in de aanloop naar en tijdens de Ronde van Frankrijk 2022 voor vrouwen.
  • Laurent van België. De Calimero van de Coburgs (werktitel) is een documentaire reeks over het leven van prins Laurent. De reeks werd gemaakt door hetzelfde team als Filip van België.
  • In Mijn God praat Phara de Aquirre met vertegenwoordigers van verschillende levensbeschouwingen die mensen met existentiële vragen helpen en begeleiden in het ziekenhuis, het leger, de haven en de gevangenis
  • De docureeks Het dorp achter de muur volgt het personeel en de gedetineerden van de Brusselse gevangenissen Vorst, Sint-Gillis en Berkendael tijdens het jaar waarin ze verhuizen vanuit hun aftandse 19de eeuwse gevangenisverblijven naar het ultramodern gevangenisdorp in Haren.
  • Weg naar werk is een reeks over jonge mensen met een migratieachtergrond en hun vaak moeilijke zoektocht naar passend en aangenaam werk.
  • En in OnderOns ontmoet Thomas Vanderveken boeiende internationale persoonlijkheden uit diverse (culturele) domeinen voor een intiem gesprek.
  • In het weekend verzamelt Canvas het beste uit het buitenland. Op vrijdag is er een rist aan kwaliteitsfilms in Cinema Canvas, zoals Widows van Steve McQueen, The Father van Florian Zeller en Drunk van Thomas Vinterberg en op zaterdag zitten traditiegetrouw de beste internationale Krimi’s en thrillers. Sinds september is zondag dé uitgelezen plek in het uitzendschema voor de grootste internationale documentaires én de beste fictie. Eén van de meest opvallende internationale fictiereeksen dit voorjaar is The Offer, over het productieproces van The Godfather, dat al even spannend, intimiderend en episch was als de film zelf. Verder zijn ook het avontuurlijke, maar tegelijk tragische levensverhaal van Billy the Kid en de vijfde reeks van het onvolprezen The Handmaid’s Tale series om naar uit te kijken.
  • In Zingen is goud nodigt Bent Van Looy boeiende Vlamingen uit om te komen vertellen over hun favoriete songs en die ook (mee) te zingen. (najaar 2023)

OnderOns

In OnderOns ontmoet Thomas Vanderveken boeiende internationale persoonlijkheden uit diverse vakgebieden voor een intiem gesprek. In een eenvoudige setting en wisselend decor, en met een gezonde dosis nieuwsgierigheid peilt Thomas naar wat zijn gesprekspartners doen, wat hen bezighoudt en hoe zij kijken naar deze woelige tijden. Zo biedt hij zijn praatgasten een forum en laat hij de kijkers met hen kennismaken.

De eerste in de rij is een duo: gastronomie-auteurs Yotam Ottolenghi en Noor Murad. Daarna volgen Hanya Yanagihara, de Amerikaanse successchrijfster met Japans-Koreaanse roots, singer-songwriter Suzanne Vega, fotograaf Anton Corbijn en architect Rem Koolhaas.

Vanaf zaterdag 7 januari omstreeks 22.00 uur op Canvas en op VRT MAX.

De weekenden

In de derde reeks van De weekenden brengt Joris Hessels opnieuw acht mensen samen. Bouchra, Cis, Magali, Thomas, Marijke, Dana, Christoph en Musti zetten zich schrap voor een bijzonder jaar. Sommigen omdat ze hun leven zelf willen omgooien, anderen omdat het niet anders kan.

Een jaar lang brengen de deelnemers hun eigen leven met een kleine camera. Om de twee maanden komen ze een weekend samen om hun verhalen te delen met Joris en elkaar. Wat begint als een allegaartje onbekenden die elkaar in het gewone leven nooit zouden ontmoeten, groeit uit tot een onverwachte en hechte groep. Ze vinden inspiratie en steun bij elkaar, maar vooral ook plezier en vriendschap.

Voor het eerst trekt Joris met zijn weekenders over de taalgrens: naar het dorpje Yvoir, in de buurt van Dinant. Op het einde van een lange en avontuurlijke holle weg bevindt zich La ferme de L’airbois. In het midden van de natuur, bovenop een heuvel en met prachtig zicht op de vallei, bloemrijke grasweiden en bossen. Een plons in het zwembad, een wandeling in het bos of een spelletje op de petanquebaan: alles kan er, niets moet. Een unieke plek voor Joris en zijn gasten om elkaar te ontmoeten.

De derde reeks van De weekenden bestaat uit tien afleveringen, waarvan er twee telkens het verslag vormen van één weekend. ​ Een ​ productie van De chinezen voor Canvas.

Vanaf dinsdag 17 januari om 21.20 u. op Canvas en VRT MAX (hh op Eén vanaf zondag 22 januari)

Meer informatie vindt u hier.

Onze natuur. De reeks

Na het bioscoopsucces van Onze natuur, de film brengen VRT en Hotel Hungaria het wilde België nog dichterbij met de langverwachte docureeks op Canvas en VRT MAX. In zeven indrukwekkende afleveringen toont Onze natuur hoe verbazend wild en verrassend dichtbij onze Belgische natuur wel is. Acteur, presentator en meesterverteller Wim Opbrouck is de stem van de televisiereeks.

Water, aarde, lucht, vuur, hout en steen. Die zes elementen in de natuur vormen de rode draad doorheen de reeks. Ze vormen telkens het uitgangspunt voor een aflevering van 45 minuten. In de zevende en laatste aflevering brengen wetenschappers, filmmakers en natuurexperten extra duiding bij de rol die wij als mens al dan niet kunnen spelen in onze natuur.

De reeks sluit nauw aan bij de gelijknamige film, die al ruim 200.000 bezoekers wist te bekoren in de bioscoop. Maar ook wie de film al gezien heeft, kan gerust zijn: de reeks zoomt in op heel wat nieuwe en minstens even straffe verhalen uit onze Belgische natuur. ​ De verbluffende beelden en fascinerende verhalen over de natuur in onze achtertuin maken van deze reeks must see tv.

Vanaf woensdag 18 januari om 21.20 uur op Canvas
(hh op Eén vanaf zaterdag 28 januari)
VRT MAX biedt van bij de start op Canvas de eerste drie afleveringen aan. De afleveringen 4-6 zijn beschikbaar vanaf 8 februari.

Meer informatie over de reeks vindt u hier.

De eeuwige oorlog

Al meer dan dertig jaar brengt Rudi Vranckx verslag en duiding bij grote wereldconflicten. Het afgelopen jaar trok hij naar drie verschillende conflictgebieden: Oekraïne, Libanon en Israël en de Palestijnse gebieden. Hij kwam terug met twee televisiereeksen, ieder met hun eigen insteek: Tussen oorlog en leven voor Eén en De eeuwige oorlog voor Canvas. Daarmee wil hij de Vlaamse kijkers de impact van die conflicten beter helpen begrijpen én aanvoelen. Drie jaar geleden maakte hij al gelijkaardige reeksen over Irak, Somalië en Afghanistan. ​ 

In de historische docureeks De eeuwige oorlog probeert Rudi Vranckx te begrijpen hoe het komt dat sommige oorlogen steeds opnieuw ontvlammen. Samen met opmerkelijke kroongetuigen en experten, regeringsfunctionarissen, toponderhandelaars en burgers maakt hij de balans op. Zij bieden een uniek inzicht in de oorsprong van de ‘eeuwige oorlog’ in hun land en in de belangenconflicten, spanningen, frustraties, haat- en wraakgevoelens die het vuur steeds weer doen oplaaien.

In De eeuwige oorlog - Oekraïne krijgen we een inkijk in de lange onafhankelijkheidsstrijd van Oekraïne, die dit jaar door de inval van Rusland zwaar escaleerde, maar die al decennia aan de gang is. De eeuwige oorlog - Libanon toont hoe Hezbollah zich de afgelopen 40 jaar heeft ontpopt van een kleine militie tot een staat binnen de staat Libanon, die ernaar streeft om buurland Israël van de kaart te vegen. In De eeuwige oorlog - Israëli’s en Palestijnen probeert Rudi ‘de moeder’ van alle conflicten in het Midden-Oosten bevattelijk te maken en te duiden waarom er steeds minder hoop is op een vreedzame oplossing in de al meer dan 70 jaar durende oorlog tussen Israël en de Palestijnen,

Later in het voorjaar.

Seksueel geweld in de oorlog

In een tweedelige documentaire onderzoekt Inge Vrancken de impact van seksueel geweld in oorlogssituaties. Ze vergelijkt de huidige situatie in Oekraïne met die in Bosnië 30 jaar geleden.

Al kort na de Russische invasie in Oekraïne kwamen de eerste verhalen naar boven over seksueel geweld tegen burgers. Het is een bekende oorlogsstrategie. Verkrachting en seksueel geweld wordt gezien als het goedkoopste oorlogswapen, bedoeld om een bevolkingsgroep te vernederen, te demoraliseren en te verdrijven van het beoogde grondgebied: etnische zuivering, soms zelfs genocide. Ook al wordt er veel over gesproken, voor veel overlevenden blijft het een onbespreekbaar trauma. Dat blijkt in Bosnië waar zowat 30 jaar na de oorlog de trauma’s en het stigma nog alomtegenwoordig zijn.

Inge Vrancken trekt naar Bosnië en naar Oekraïne om te praten met overlevenden, experten, overheden en hulpverleners. Vrouwen en mannen – seksueel geweld is ook tegen hen gericht – vertellen over hun trauma, over de immense impact op de rest van hun leven, over wat nodig is om verder te kunnen, over het belang van gerechtigheid en de woede over straffeloosheid, over het totale onbegrip over die onmenselijke gruwel.

Later in het voorjaar.

Patrick Lefevere. Godfather van de koers

Patrick Lefevere is al 30 jaar een van de belangrijkste en meest invloedrijke figuren in het Belgische wielrennen. Als ploegleider en manager bij het toonaangevende Mapei en later als CEO en mede-eigenaar van het instituut Quick Step. In alle grote wielerverhalen die Vlaanderen de voorbije 30 jaar in de ban hielden, heeft Patrick Lefevere wel ergens een hand.

Maar wie is de man achter de succesvolle manager en hoe heeft hij die status van Godfather van het Belgische wielrennen bereikt? Wat is de achtergrond van Patrick Lefevere en wat drijft hem om ondanks al die successen toch nog altijd even maniakaal met het wielrennen bezig te blijven?

De zesdelige reeks Patrick Lefevere. Godfather van de koers probeert in de ziel te kijken van de peetvader van het Belgische wielrennen. Elke aflevering focust op een aspect van zijn leven en werk. Lefevere vertelt er zelf over, maar er zijn ook getuigenissen van zij die het dichtst bij hem staan. Grote wielerkampioenen als Johan Museeuw, Tom Boonen en Remco Evenepoel komen aan het woord, net als talrijke anderen die met of tegen Patrick gestreden hebben op het wielertoneel.

Een productie van Zebra63 voor Canvas.

Later in het voorjaar.

Waarom wachten

De band tussen ouder en kind is de krachtigste relatie in ons leven. Meestal is die band liefdevol, soms helaas beschadigd, maar altijd onvoorwaardelijk. Toch hebben we het er zelden over, en al helemaal niet met elkaar. Omdat de juiste gelegenheid zich niet voordoet. Omdat het raar zou aanvoelen. Of omdat we binnenfretters zijn. 

Karine Claassen, zelf onlangs voor het eerst moeder geworden, wil er wél over praten. Of toch minstens de dialoog op gang brengen. Zij interviewde acht duo’s van telkens een bekende mens en diens moeder, vader, zoon of dochter. Eerst allemaal apart, over hun band met elkaar. De grote en kleine vragen: heeft je moeder je nog nodig? Heb je ooit gedacht: nu komt het niet meer goed tussen ons? Maar ook: ging de badkamerdeur thuis op slot?

Een paar dagen later liet ze het duo samen een wandeling maken door een van de mooiste natuurgebieden in ons land om hen deze keer met elkaar te laten praten. Tijdens die wandeling kregen de duo's via een oortje stukjes te horen uit de aparte interviews. En zo kwamen ze te weten wat ze nog niet wisten over elkaar. Want waarom wachten?

De gesprekspartners zijn onder meer Alexander De Croo en zijn moeder Françoise, ​ Danira Boukhriss en haar vader Houssein, Daan Stuyven en zijn moeder Monique, en Tine Embrechts en haar vader Rob.

Een productie van Panenka voor Canvas.

Later in het voorjaar.

Zonder afspraak

Zonder afspraak is een eigentijdse tragikomische reeks over een Gentse kapper die droomt van een muzikale carrière en daardoor zijn gezin, zijn omgeving en vooral zichzelf in de problemen brengt. Het is een kleurrijke comedy over de dromen die we allemaal koesteren, de praktische bezwaren die daarbij in de weg staan, en de soms verrassende en verregaande gevolgen wanneer die twee botsen.

Aziz is 40 en runt het kapsalon ‘Zonder afspraak’. Maar eigenlijk zou hij veel liever muzikant zijn. Op een dag besluit hij ervoor te gaan, een beetje geholpen door het toeval, een vroege midlifecrisis en een buurman die hem onbewust een duwtje in de rug geeft. Maar tussen droom en daad staan onder meer zijn vrouw, een puberende dochter, een zoon met eigen plannen, een verlamde vader, een criminele schoonbroer en een bende afpersers. Kortom: De perfecte arena voor een snedige en snelle comedy vol misverstanden, gefnuikte ambities, gebroken harten, pittige ruzies en pijnlijk herkenbare confrontaties.

De reeks is een samenwerking van Canvas met het productiehuis W2 van Willem Wallyn. Die schreef eerder mee het scenario van die andere Canvas-reeksen De 16 en Albatros, maar is deze keer producent. Het scenario is van de hand Nuran Karaca (Spitsbroers) en Yahya Terryn (Professor T.), die ook de regie doet. De cast bestaat in grote mate uit Gentenaars, zoals Ali Can Ünal (Amigo's en De Shaq), Souad Boukhatem (De Twaalf, Offline, De Maagd van Gent) en muzikant Farouk Jomâa N. Ben Ali, naast onder meer Tom Vermeir (Twee zomers, De twaalf), Ann Miller (Twee zomers, De bunker) en Otto Jan Ham.

Later in het voorjaar.

La Course

De vierdelige reeks La Course volgt wielerteam SD Worx achter de schermen in de aanloop naar en tijdens de Ronde van Frankrijk 2022 voor vrouwen. Team SD Worx, dat is de ploeg van Lotte Kopecky, Demi Vollering en Chantal Van Den Broek – Blaak. Het team trekt met grote verwachtingen naar de Tour. Ze willen ritten winnen, groen pakken met Kopecky en geel met Vollering.

Want het is wel wat: eindelijk een Ronde van Frankrijk voor vrouwen op het programma. Na vele jaren vruchteloos wachten kreeg het vrouwenpeloton dan toch hun versie van de Tour. De verwachten zijn hooggespannen, de belangstelling groot. In geen tijd katapulteert de Tour zich ook in het vrouwenwielrennen naar de belangrijkste afspraak van het jaar.

Tussen Parijs en La Planche des Belles Filles worden de kaarten flink door mekaar geschud. Niet alles verloopt volgens plan voor Team SD Worx en dat zorgt voor stress, twijfels en enkele verhitte momenten. In de ploegbus, op stage, bij de rensters thuis, in de volgwagen, op de massagetafel, ’s avonds op hotel en ’s ochtends bij het ontbijt.

In navolging van eerdere documentaire reeksen in het mannenwielrennen is dit de allereerste reeks die achter de schermen bij een vrouwenteam wordt gemaakt. Een primeur dus.

Een productie van Zebra63 voor Canvas.

Later in het voorjaar.

Laurent van België

Laurent van België. De Calimero van de Coburgs (werktitel) is een vierdelige documentaire reeks over het leven van prins Laurent. De reeks werd bij producent Borgerhoff en Lamberigts gemaakt door het team achter Filip van België. De lange weg naar de troon.

Prins Laurent is altijd het buitenbeentje van de koninklijke familie geweest. Hij is onvoorspelbaar en bij momenten een ongeleid projectiel. Tegelijkertijd is Laurent een dierenactivist, een kunstliefhebber en een wereldverbeteraar. Het volk vindt hem grappig en als ‘clown’ van de koninklijke familie is hij bijzonder populair. Hij is zonder twijfel de meest kleurrijke Belgische prins van zijn generatie.

De reeks is niet chronologisch maar thematisch opgebouwd. Ze beperkt zich ook niet tot het verhaal van Laurent, maar gaat op zoek naar overeenkomsten tussen Laurent en andere leden van de familie en de dynastie van de Coburgs. De rebelse prins Karel bijvoorbeeld, de ongelukkige jeugd van Albert I en de psychische problemen van keizerin Josephine-Charlotte. Zo overstijgt de reeks het zuiver biografische.

Laurent van België portretteert prins Laurent op een respectvolle manier, maar gaat niets uit de weg. Het verhaal wordt verteld door royaltyjournalisten, politici, columnisten en intimi. Daarbij zijn zowel koningsgezinde getuigen als interviewees met een republikeinse overtuiging.

Later in het voorjaar.

Mijn God

Mijn God is een vierdelige reeks over vier plaatsen in de samenleving waar vertegenwoordigers van verschillende levensbeschouwingen (samen)werken om mensen met existentiële vragen te helpen en te begeleiden: het ziekenhuis, het leger, de haven en de gevangenis. In elk van die biotopen volgt Phara de Aguirre aalmoezeniers en consulenten van de in ons land erkende levensbeschouwingen: de Rooms-Katholieke, de Orthodoxe, de Israëlitische, de Anglicaanse, de Protestant-Evangeliste, de Islamitische erediensten en de georganiseerde vrijzinnigheid. In elke aflevering komen drie verschillende levensbeschouwingen aan bod.

De reeks toont wat de aalmoezeniers en consulenten doen, welke vragen ze krijgen en hoe ze daar vanuit hun overtuiging een antwoord op geven. Hoe overwin ik mijn angst om dood te gaan? Hoe kom ik in het reine met de misdaad die ik gepleegd heb? Kan ik het voor mezelf verantwoorden de knop voor de bom in te drukken? Wat betekent Kerstmis op een schip in de haven? Vragen over leven en dood, schuld en boete, goed en kwaad, geloven en niet geloven.

Later in het voorjaar.

Het dorp achter de muur

De docureeks Het dorp achter de muur volgt een jaar lang het personeel en de gedetineerden van de Brusselse gevangenissen Vorst, Sint-Gillis en Berkendael. Een cruciaal jaar want ze verhuizen vanuit hun aftandse 19de eeuwse gevangenisverblijven naar het ultramodern gevangenisdorp in Haren.

Jurgen Van Poecke, de algemeen directeur van de Brusselse gevangenissen, wil samen met zijn team zijn grote droom verwezenlijken. Haren zal de eerste gevangenis van België zijn die volgens een nieuw systeem werkt, gericht op humane detentie. Het is de bedoeling dat de gedetineerden zich vrijer kunnen bewegen via een badgesysteem en dat ze meer kansen krijgen zich beter voor te bereiden op een re-integratie in de maatschappij.

De verhuis verloopt chaotisch en tijdens de eerste maanden in de spiksplinternieuwe infrastructuur gaat er veel mis. Bovendien loopt het personeel letterlijk en figuurlijk verloren. Sommige gedetineerden zijn blij dat ze eindelijk in een comfortabele cel zitten met televisie en telefoon. Anderen voelen zich nog meer opgesloten dan vroeger en hebben het gevoel dat ze in een testcase beland zijn. De vakbonden roepen op om te staken. Zijn het allemaal kinderziektes die bij zo’n megaproject horen of is het vanaf het begin gedoemd om te mislukken?

Later in het voorjaar.

Weg naar werk

De documentaire reeks Weg naar werk volgt het spoor van jonge mensen met een migratieachtergrond tijdens hun zoektocht naar passend en aangenaam werk. Wat bemoeilijkt die zoektocht en welke initiatieven bestaan er om hen daarbij te helpen. De reeks werd gemaakt door de ogen van zes niet-Europese filmmakers onder leiding van Annabel Verbeke (Four Seasons in a Day, We Will Remember Them) en met originele muziek van Jef Neve.

Wat doe jij van werk? Het duurt meestal niet lang voor je die vraag krijgt bij een eerste kennismaking of ontmoeting. Mensen willen maar al te graag van elkaar weten welke job je uitvoeren. Het lijkt een uitgelezen manier om snel een beeld van iemands persoonlijkheid te krijgen. Je job als weerspiegeling van je identiteit. Het zegt iets over je status en je plaats in de maatschappij: wie ben ik, wat beteken ik.

Maar de zoektocht naar werk blijkt voor vele nieuwkomers bijzonder lastig te zijn, onder meer wegens hun naam, huidskleur, culturele of religieuze achtergrond. Een studie van Eurostat toont zelfs aan dat België in Europa onderaan bengelt als het gaat om werkgelegenheid bij buitenlanders, laat staan gepast of gewenst werk. En dat terwijl duizenden vacatures niet ingevuld geraken. Over die paradox gaat Weg naar werk, een productie van Off World voor Canvas.

Later in het voorjaar.

Sport op Canvas

Ook na het WK voetbal draait de sportwereld op volle toeren voort. De meeste live-uitzendingen zitten op Eén, maar voor duiding en achtergrond kunnen de sportliefhebbers als vanouds terecht bij Canvas.

Canvas brengt wel rechtstreeks verslag uit van de Europa League (met Union) en de Conference League (met Anderlecht en Gent).

Vanaf maandag 9 januari ontvangt Aster Nzeyimana weer wekelijks voetbalkenners en -analisten in de vertrouwde studio van Extra time voor een blik op de nationale en internationale voetbalactualiteit.

Op donderdag 2 februari is er een Extra time cross met Ruben Van Gucht in de aanloop naar het WK veldrijden in Hoogerheide van 3 tot 5 februari. Tijdens het klassieke wielervoorjaar presenteert Ruben ook opnieuw wekelijks Extra time koers.

Daarnaast zijn er nog de documentaire reeksen Patrick Lefevere. De Godfather van de koers en La Course. ​ Zie hoger.

Fictie op Canvas: an offer you can’t refuse

Naast de eigen fictiereeks Zonder afspraak brengt Canvas dit voorjaar ook weer internationale kwaliteitsfictie. Op zaterdag zijn dat edgy thrillers en misdaadverhalen. Op zondag is de scope breder, met topfictie in diverse genres en over uiteenlopende onderwerpen.

Het misdaadseizoen op zaterdag begint met de tweede reeks van The Hunters (Jägarna). Voormalig politieman Erik Bäckström (Rolf Lassgård, bekend van Wallander) is na een lang verblijf in Stockholm teruggekeerd in zijn geboortestreek Norbotten in de ongerepte natuur van Noord-Zweden. Hij wordt er geconfronteerd met een moordzaak van 15 jaar geleden waarbij een man mogelijk onterecht werd veroordeeld. Vanaf zaterdag 7 januari om 20.35 u. Later volgen nog de nieuwe reeksen Viewpoint en Hidden, en nieuwe seizoenen van The Truth will Out en Face to Face.

Op zondag is er eerst The Offer, een fascinerende tiendelige Paramount-reeks over het productieproces van de legendarische maffiaklassieker The Godfather van Francis Ford Coppola in 1972. De film maken was blijkbaar al bijna even spannend, intimerend en episch als het verhaal zelf. The Offer wordt verteld vanuit het standpunt van producer Al Ruddy (Miles Teller). Die mag bij Paramount de productie opstarten van de verfilming van The Godfather van Mario Puzo, een eerder onbekende auteur die nu wel een bestseller te pakken heeft. Maar het boek en de filmplannen krijgen veel tegenkanting vanuit de Italiaans-Amerikaanse gemeenschap. En dan is er nog de concurrentie van de andere filmstudio’s, de keuze van een regisseur (Coppola), de moeilijke casting en de logistieke nachtmerrie die de productie dreigt te worden. Vanaf zondag 8 januari om 22.00 u. (telkens twee afleveringen) en meteen integraal op VRT MAX.

Daarna volgt Billy the Kid, een achtdelige westernreeks over de beruchte outlaw Henry McCarty alias William H. Bonney (1859 – 1881). De reeks werd voor kabelnetwerk Epix bedacht en geproduceerd door Michael Hirst (Elisabeth, The Tudors, Vikings). Het verhaal begint met de jeugdjaren van de latere revolverheld, met een sterke Tom Blyth in de titelrol. We zien hoe hij als kind met zijn arme Ierse familie vanuit New York naar het Westen trekt, op jonge leeftijd wees wordt, have en goed verliest en op het slechte pad geraakt. Hij belandt in New Mexico en speelt een cruciale rol in de bendeoorlog van Lincoln County, waarna hij wordt opgejaagd door de sheriff van die stad, Pat Garrett. Vanaf zondag 12 februari om 22.00 u. (telkens twee afleveringen) en meteen integraal op VRT MAX.

Later volgen onder meer nog de vijfde reeks van het onvolprezen The Handmaid’s Tale en de Finse reeks Cargo, over migratie en mensenhandel.

Cinema Canvas

Ook voor de betere cinema kunnen de filmliefhebbers altijd bij Canvas terecht. Op zaterdag maar vooral ook op vrijdag komen er weer een aantal echte topfilms aan: veel geprezen, vaak bekroond en/of met grote namen voor of achter de camera. De meeste daarvan zijn ook een week lang te bekijken op VRT MAX.

Widows (6/1) is een neo-noir misdaadfilm van Steve McQueen met een topcast, waaronder Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Colin Farrell, Robert Duvall en Liam Neeson. ​ Drie weduwen proberen een grote som geld te stelen van een politicus om een maffiabaas terug te betalen die op zijn beurt werd bestolen door de echtgenoten van de weduwen vooraleer die om het leven kwamen. De film wordt alom geprezen voor de vertolkingen en de combinatie van spanning met serieuze thema’s.

The Father (op 13/1) is het filmdebuut van de Franse (toneel)schrijver en scenarist Florian Zeller, met een verbluffende Anthony Hopkins als een dementerende oude man die alle hulp van zijn dochter Anne (Olivia Colman) of anderen weigert. ​ De film won talrijke prijzen, waaronder twee Oscars: Beste Acteur (Hopkins) en Beste Bewerkte Scenario voor Zeller, die zijn gelijknamige toneelstuk herschreef voor de film. ​ ​ ​

Quo vadis Aida (20/1) is een film van Jasmila Žbanić over de massamoord op meer dan 8000 Bosniche mannen en jongens in Srebrenica in 1995 door Servische troepen onder leiding van Ratko Mladić. Het is een aangrijpend en hartverscheurend relaas van de gebeurtenissen door de ogen van Aida Selmanagić (Jasna Đuričić), een moeder en lerares die als vertaler werkt voor de VN-troepen die de stad moeten verdedigen. De film won drie hoofdprijzen op de European Film Awards en diverse andere onderscheidingen.

Drunk is een tragikomische film van Thomas Vinterberg (met Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen en Maria Bonnevie), over vier leraars die een theorie over alcohol als stimulans voor energie en creativiteit in de praktijk willen brengen in de klas, met alle gevolgen van dien. De film won tal van prijzen, waaronder een Oscar voor Beste Internationale Film en vier Europese Filmprijzen.

Promising Young Woman is het regiedebuut van Emerald Fennell, met in de hoofdrollen onder meer Carey Mulligan, Bo Burnham en Alison Brie. De film gaat over een jonge vrouw die wraak besluit te nemen op alle mannen die betrokken waren bij de verkrachting van haar vriendin. Het is een merkwaardige mix van een misdaaddrama met veel zwarte humor. Veelvuldig bekroond, onder meer met een Oscar en een Bafta voor Beste Scenario.

Docu’s: venster op de wereld

Een ijzersterk aanbod van documentaires is al 25 jaar lang een van de fundamenten van Canvas. Ook dit voorjaar weer, met naast de eigen programma’s ook een zorgvuldige selectie van internationale producties. Op maandag zijn dat true crime reeksen, op woensdag auteursdocumentaires en op donderdag current affairs en muziekfilms. Tussendoor ook documentaires over onder meer natuur, wetenschap, exploratie en (cultuur)geschiedenis. ​ Maar dé absolute topdocu’s zitten op zondag om 21.00 uur.

The Rise of the Billionaires gaat op zoek naar het verhaal achter vijf grote namen in de tech-industrie: Jeff Bezos van Amazon, Elon Musk van Tesla, SpaceX en nu ook Twitter, Mark Zuckerberg van Facebook, en Sergey Brin en Larry Page van Google. Ze zijn rijker en machtiger dan vele natiestaten en behoren tot de meest invloedrijke en visionaire ondernemers van de voorbije decennia. Ze hebben onze manier van leven, onze cultuur en onze economie wereldwijd veranderd, Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Hoe zijn die dotcom-pioniers van toen uitgegroeid tot de digitale goeroes en gamechangers die ze nu zijn? We volgen de vijf van hun eerste naïeve dromen in studentenkamers en garages tot hun wereldwijde megasucces en soms decadente luxeleven vandaag. Met unieke archiefbeelden en commentaar van kroongetuigen, vrienden en rivalen, medewerkers en opiniemakers. Vanaf zondag 8 januari om 21.00 u. op Canvas en VRT MAX.

Daarna duiken we in een eveneens invloedrijke, maar heel andere wereld met The Real Crown. Achter de coulissen van het Britse koningshuis gaat het er soms hard aan toe. Familievetes, liefdesverdriet, rivaliteit tussen broers en zussen, affaires en scheidingen, maar ook moordpogingen, ontvoeringen, schandalen en terroristische aanslagen: niets van dat alles is de Britse koninklijke familie bespaard gebleven in de voorbije zeventig jaar. The Real Crown voert een diepgravend forensisch onderzoek naar de schandaaltjes en schandalen, mistoestanden en regelrechte misdaden waar Koningin Elizabeth haar familie doorheen moest loodsen tijdens haar bewind. Vanaf zondag 12 februari om 21.00 uur op Canvas en VRT MAX.

Muhammed Ali is een alomvattend vierdelige portret door Ken Burns (The Vietnam War) van allicht de grootste bokser aller tijden én een icoon voor miljoenen zwarte Amerikanen en onderdrukte mensen over de hele wereld. In de ring was hij een snelle en gracieuze puncher (‘float like a butterfly, sting like a bee’) en daarbuiten een charmante bullebak en een charismatische luis in de pels van het establishment. De documentaire geeft niet alleen een compleet overzicht van Ali’s leven en carrière, met alle complexiteiten en tegenstrijdigheden, maar schetst ook een levendig tijdsbeeld aan de hand van massa’s archiefbeelden en getuigenissen van onder meer Kareem Abdul-Jabbar, dominee Jesse Jackson, Ali's dochters Hana en Rasheda en tal van andere vrienden, collega’s, bewonderaars en historici. ​

The Dissident is een op zichzelf staande documentaire van Oscar-winnaar Bryan Fogel over de moord op de Saoedische journalist en dissident Jamal Khashoggi, de betrokkenheid daarbij van de Saoedische overheid en hun pogingen om de publieke opinie over de kwestie te beïnvloeden. Zie ook het artikel op VRT NWS.

Petite fille is een docufilm van Sébastien Lifshitz over een Sacha, een zevenjarig meisje dat werd geboren werd in het lichaam van een jongen. Al toen ze drie was, zei Sacha tegen haar mama dat ze later als ze groot was, een meisje wou zijn. Haar familie accepteert dat en steunt haar volop, maar dat is niet overal het geval. Een ontroerende film die in 2020 op het Film Fest Gent werd bekroond als beste film. ​ ​

Vooruitblik: Zingen is goud

In een nieuw, kort en dagelijks programma ontvangt Bent Van Looy volgend najaar in zijn schidersatelier verrassende en boeiende bezoekers. Hij praat met hen over de songs die hun leven voorgoed veranderden. Aan zijn Wurlitzer-piano vertellen ze waarom het net die songs zijn die hun zo wisten te raken. Praten over de soundtrack van het leven is al heel mooi, maar Bent heeft eigenlijk nog veel liever dat zijn bezoekers hun sleutelsongs ook zingen. Want praten is zilver maar… zingen is goud. Najaar 2023 op Canvas.

 


Anne Stroobants

Communicatieverantwoordelijke VRT Canvas, Radio 1, VRT NWS & Sporza

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met