Canvas in het voorjaar: voor iedereen die meer wil zien

Canvas blijft ook dit voorjaar zijn eigen koers varen, trouw aan zijn unieke positie in het medialandschap.

Sinds begin 2016 staat Reinhilde Weyns aan het roer als netmanager van Canvas.

Tijd voor stand van zaken en een vooruitblik naar het voorjaar.

 

"Canvas wil er zijn voor iedereen die op zoek is naar meer inzicht, verrassing, verwondering of schoonheid, ongeacht leeftijd, achtergrond of opleiding.”
Reinhilde Weyns, netmanager Canvas

Een stabiele basis

"Het voorbije jaar hebben we hard gewerkt aan een stabiele basis voor Canvas", zegt Reinhilde Weyns.  "Dat hebben we gedaan door de behoeftes van het publiek nog beter in kaart te brengen en die in te vullen met een relevant en onderscheidend aanbod. Bijvoorbeeld door samen met de nieuwsdienst Terzake en De afspraak nog beter op elkaar af te stemmen en van elkaar te differentiëren. Dat is een continu proces van finetuning, maar het heeft resultaat opgeleverd.

Onderscheidend waren we ook met Culture Club, 4 x 7, Changemakers, De 16 en Alleen Elvis blijft bestaan. Allemaal programma’s die in de ‘long tail’, met uitgesteld en online kijken erbij, een aanzienlijk bereik hadden. Of met een programma als Wanderlust en het digitale platform Wereldbeeld, die filosofie, religie en wereldbeschouwing op een eigentijdse manier hebben vertaald. Met De Ideale Wereld hebben we dan weer een ander en moeilijk bereikbaar jongerenpubliek aangeboord, zeker ook online.

Zo proberen we het verschil te maken. Het is een uitdaging, maar tegelijk ook een opportuniteit om onze specifieke rol in het medialandschap te blijven spelen”.

 

De unieke rol van Canvas

“Er is meer dan ooit nood aan duiding en inzicht”, aldus Reinhilde Weyns. “De wereld verandert  razendsnel, is complex en onzeker. Het Canvas-publiek denkt na over de samenleving waarin we leven, is nieuwsgierig en wil uitgedaagd worden. Het wil méér en anders dan wat op andere kanalen beschikbaar is. Canvas wil aan die verwachtingen tegemoetkomen met een aanbod dat verder kijkt, door te verrassen, door meer duiding en nuancering, door te ontroeren of door content te brengen die ontregelt en doet nadenken.”

Dat vertaalt zich in een divers aanbod van actua en duiding, sport, documentaires, cultuur, humor en fictie. De fundamenten daarvan zijn altijd: betrouwbaarheid en expertise, en een grote dosis empathie voor wat er in de verschillende lagen van de samenleving gebeurt. Om het Canvas-aanbod optimaal te laten aansluiten bij het veranderende mediagebruik is het maximaal beschikbaar op alle (VRT-)platformen, zowel lineair als online. Canvas komt ook geregeld naar buiten om zijn publiek te ontmoeten tijdens evenementen op locatie.

 

Canvas voor iedereen

Reinhilde Weyns: “Canvas is complementair met Eén en wil er zijn voor iedereen die op zoek is naar meer inzicht, verrassing, verwondering of schoonheid, ongeacht leeftijd, achtergrond of opleiding.”

Sommigen zweren bij Canvas en missen geen enkele aflevering van Terzake en De afspraak, Culture Club of Wanderlust. Anderen kiezen meer gericht voor Canvas: voor de warmte en ontroering in Radio Gaga, voor de humor en satire in De Ideale Wereld of De 16, voor de voetbalduiding in Extra Time, of de mix van sportverhalen en human interest in De kleedkamer. Maar altijd is het een keuze voor meerwaarde en relevantie.

 

Canvas online

Het digitale luik is superbelangrijk voor Canvas”, benadrukt Reinhilde Weyns. “Het laat ons toe om beter tegemoet te komen aan de mediabehoeftes van ons publiek, ook van specifieke communities”.

Canvas.be wil 24/7 beschikbaar zijn en het eerder opgebouwde kijkcomfort van de Canvas videozone verder blijven garanderen via de nieuwe videoplayer van de VRT. Canvas.be biedt rond de speerpuntprogramma’s van Canvas extra verrijkende service en content, onder meer voor Vranckx, De Ideale Wereld en Culture Club. Daarnaast worden specifieke digitale thema’s uitgewerkt die passen binnen de maatschappelijke opdracht van Canvas, zoals het levensbeschouwelijke platform Wereldbeeld en initiatieven zoals de PhD Cup (wetenschap). Canvas.be organiseert ook mobiliserende publieksacties, zoals Speel het hard, met Thomas Vanderveken. Dat gebeurt vaak in samenwerking met externe partners. Canvas experimenteert ook met specifieke storytelling en formats voor sociale media.

 

Vaste afspraken en flexibiliteit

De Canvasavond is opgebouwd met een herkenbare horizontale programmering en vaste afspraken om 20.00 uur (live actua en duiding), 21.15 uur (documentaire, fictie) en 22.15 uur (sportduiding, humor). Maar het schema mag ook geen keurslijf zijn en indien nodig speelt Canvas flexibel in op de actualiteit, zoals bijvoorbeeld bij de Amerikaanse verkiezingen.

Hieronder vindt u een overzicht van de vaste waarden, vervolgreeksen en nieuwe programma’s in het voorjaar :

Vaste waarden

Op maandag 9 januari is de nieuwe jaargang van Terzake en De afspraak van start gegaan met enkele aanpassingen. Terzake begint voortaan precies om 20.00 u., in een vernieuwd decor. Het programma duurt vijf minuten langer dan vroeger (30’). Maar verder blijft het DNA van beide programma’s ongewijzigd. Terzake zit dicht op de actualiteit van de dag met duiding en diepgaande interviews, terwijl De afspraak verder gaat dan de dagelijkse actualiteit, met opinies en debat.

Vranckx en Check-point focussen op het buitenlandse nieuws, met af en toe ook eigen reportages.

De ideale wereld staat dan weer garant voor een satirische kijk op de actualiteit, sinds deze week met extra ‘sidekicks’ voor Otto-Jan Ham. Naast de oude bekenden Jelle de Beule en Sven de Leijer zijn dat: Jan Jaap van der Wal, Liesa Naert, Jonas Geirnaert, Faisal Chatar en Jean Paul Van Bendegem.

Winteruur gaat onverminderd door tot aan het…zomeruur. De unieke interviewstijl van Wim Helsen, een gast, een tekst en een hond: meer moet dat niet zijn.  Een kleine parel om de avond neer te leggen. De volgende dagen en weken ontvangt Wim onder meer Hilde Van Mieghem, Luc Tuymans, Guido Belcanto, Wim Opbrouck, Ilja Leonard Pfeiffer en Adriaan Van den Hoof.

Sport en duiding zitten in het DNA van Canvas. Extra Time combineert die twee en is dus 100% Canvas.

Vanaf maart nodigen Sofie en Bent opnieuw iedereen uit voor het tweede seizoen van Culture Club, ‘the place to be’ in de Antwerpse Sint-Antoniusstraat voor alles wat naar cultuur ruikt: straffe gasten, vaste cultuurcommentatoren Marc Didden, Marc Erkerns en Kurt Overbergh, exclusieve concerten en extra events. In afwachting van de nieuwe reeks is er alvast nu al het online Culture Club-magazine met wekelijks nieuwe onderwerpen en eigen bijdragen van Bent en Sofie.

 

Vervolgreeksen

In de tweede reeks van De kleedkamer gaat Ruben Van Gucht opnieuw op zoek naar verhalen van ex-voetballers die ooit samen schitterden in een topjaar van een legendarisch Belgisch voetbalteam; sterke sportverhalen gecombineerd met straffe human interest over succes en vergankelijkheid. In deze tweede reeks gaat het over Sporting Lokeren (1980-1983), Club Brugge (1992), Royal Antwerp FC (1993), SK Lierse (1997), Standard Luik (1993) en RSC Anderlecht (2000). Hoe is het de voetbalhelden van toen vergaan sinds hun gloriedagen op het gras? Dat vraagt Ruben aan onder meer Preben Larsen Elkjaer, Rene Van der Gijp, Daniel Amokachi, Hans-Peter Lehnhoff, Ratko Svilar, Cisse Severeyns, Stanley Menzo, Erik Van Meir, Arie Haan, Gilbert Bodart, Marc Wilmots, Aime Antheunis en Jan Koller. Vanaf maandag 20 februari.

Ruben Van Gucht presenteert ook Extra time koers, waarin hij naar analogie van het reguliere Extra time samen met experten duiding geeft bij de wieleractualiteit. Op donderdag 26 januari blikt hij vooruit naar het WK Veldrijden in Luxemburg en vanaf woensdag 22 maart modereert hij zes weken lang een wielertalkshow rond de voorjaarsklassiekers.

Later dit voorjaar komt er ook een nieuwe editie van 4 x 7, de Canvas-etalage voor aanstormend documentair talent en gevestigde waarden, zoals Frank Van Passel, Dimitri Van Zeebroeck, Dominique Deruddere, Johan Depoortere en Rick De Leeuw. 4 x 7 toont in elke aflevering vier korte documentaires die zich onderscheiden door de eigen invalshoeken van de makers. Het eerste seizoen werd alvast voor de Ha! van Humo genomineerd. 4 x 7 blijft een forum voor het documentaire genre en een stimulans voor de sector. En het online-luik Doc7 is een veelzijdig en succesvol docuplatform geworden.

 

Nieuw

Wetstraat-journalist Marc Van de Looverbosch stond de voorbije 15 jaar op de eerste rij bij alle grote politieke omwentelingen in België. In Wissel van de macht kiest hij daaruit zes verhalen die het huidige politieke landschap mee hebben bepaald; zes kantelmomenten in de recente Belgische politiek:  de faliekant afgelopen regeerperiode van de groenen, het uiteenvallen van de Volksunie en de geboorte  van N-VA, de ondergang van het Vlaams Belang, de breuk van het kartel CD&V – N-VA, de val van Leterme, en de ergste regeringscrisis ooit. Marc praat met alle hoofdrolspelers; hun nieuwe inzichten en het unieke archiefmateriaal leggen de mechanismen van de macht bloot, maar tonen even goed de menselijke drama’s in de Wetstraat. Vanaf dinsdag 31 januari om 21.15 u. met telkens ook een nieuw complementair en interactief verhaal op canvas.be.

Nu tientallen partijen de strijd met IS aanbinden op evenveel fronten, reist Rudi Vranckx in IS in het vizier langs de frontlijnen van deze totaal nieuwe soort oorlog. Hij trekt van slagveld naar stadsoorlog, maar ook naar de diepste catacomben van het internet en versleutelde messaging-apps. Hij ontmoet militairen en jihadisten, maar ook cartoonisten en cyberanalisten, hopeloze én strijdvaardige burgers. Tegelijk probeert hij zich ook een beeld te vormen van de tegenpartij, door de verhalen van IS-gevangenen en kindsoldaten. Stuk voor stuk bieden ze een blik in het duistere hart van IS. Drie afleveringen op Canvas, een jaar na de aanslagen, vanaf dinsdag 14 maart om 21.15 u., maar nu al volop online, op Twitter, Instagram, Facebook, deredactie.be en canvas.be.

Op een dag wordt de rating van België verlaagd van AA+ tot B. Een totale economische crisis breekt uit, met als grootste slachtoffers de twintigers, die nog maar een fractie krijgen van de welvaart van hun ouders. Met dat uitgangspunt focust de comedy Generatie B op het generatieconflict tussen jongeren die de crisis op hun schouders torsen, en de babyboomers die niet van plan zijn hun luxueuze comfort op te geven. We volgen zes jongeren die door de crisis onder hoge druk komen te staan en moeten overleven in een “apocalyptisch” Brussel. Een revolutie is nakend. De hoofdrollen worden gespeeld door Jeroen Van der Ven, Ella-June Henrard, Efrat Galai, Eva Binon, Jeroen Perceval, Mungu Cornelis en Zouzou Ben Chikha. Het scenario werd geschreven door Joost Vandecasteele en Pieter Van Hees, die ook de regie doet. Alweer een eigenzinnige fictiereeks, over een actueel thema. Vanaf woensdag 8 februari om 21.15 u.

In Barber Shop bezoekt Luc Vrydaghs (Gas Station, Madagascar, Nicaragua) kapsalons in India, Zuid-Afrika, Brazilïe, de Verenigde Staten, Algerije en het Verenigd Koninkrijk. Via de microkosmos van die kapsalons ontdekken we een wereld in verandering. In Rio de Janeiro haalt kapper Pedro tieners van straat om zijn vakmanschap door te geven. In Zuid-Afrika verglijdt de blanke middenklasse in armoede, terwijl Detroit net zijn failliet weet te overwinnen. De Indiase kapster Sonia komt op voor vrouwenrechten. De Sahrawi-vluchtelingen in Algerije vechten voor hun land. En de inwoners van Clacton-on-Sea reflecteren over hun leven na de Brexit. De kapper speelt daarbij zijn rol, als biechtvader, als opiniemaker, als verhalenverzamelaar, als barometer van de samenleving en spiegel van de wereld. Vanaf woensdag 8 februari om 21.45 u.

In de zesdelige reeks Lefto - In transit reist de muzikale duizendpoot DJ Lefto de wereld rond en ontmoet hij boeiende mensen op verrassende plaatsen. Zo komen we te weten hoe Zuid-Koreanen naar Westerse muziek luisteren, hoe het is om op te groeien in de buitenwijken van Londen en hoe Los Angeles een creatief centrum is voor vele muzikanten. Lefto neemt ons ook mee naar Brussel en de Belgische underground-scene. De plekken die hij bezoekt, zal je niet in reisgidsen zal vinden. Via de muziek vertelt Lefto - In transit het verhaal van de locaties en hun bewoners. Vanaf zondag 26 maart om 22.00 u.

In Weduwen na de val ontmoet journalist Peter Verlinden drie weduwen van voormalige dictators en alleenheersers: Farah Diba (de weduwe van de laatste sjah van Iran), Agathe Kanziga (de weduwe president Habyarimana van Rwanda) en Jehan Sadat (de weduwe van de Egyptische president Anwar Sadat). Ooit waren ze keizerin of first lady en stonden ze naast hun man in het centrum van de macht. Daardoor zijn ze kroongetuigen van wat er zich heeft afgespeeld op het hoogste politieke niveau in hun land en in de wereld. Alle drie vertellen ze hun versie van de historische omwenteling die ze meemaakten. Aan de hand van zijn gesprekken en zeldzame archiefbeelden reconstrueert Peter Verlinden telkens het verhaal van de val van het regime waar ze zo nauw bij betrokken waren, en toont de gevolgen voor de huidige wereldkaart. Vanaf dinsdag 18 april om 21.15 u.

Made in Europe is een achtdelige reisreeks waarin Dimitri Verhulst de kijker op sleeptouw neemt naar  iconen van de Europese cultuur. Van Beethoven tot Pussy Riot, van James Joyce tot de minirok, en van Dracula tot Lego. In een tijd waarin Europa onder vuur ligt gaat Dimitri Verhulst op zoek naar het culturele DNA van ons continent, aan de hand van acht thema's: rebellie, religie, de vrije vrouw, verbeelding, de duistere kant, verlangen, vernieuwing en idealen. In elke aflevering komen drie iconen uit verschillende landen en uiteenlopende culturele disciplines aan bod die op een originele manier verbonden worden. Bijvoorbeeld: wat hebben Pippi Langkous, Socrates en de punk met elkaar te maken? Zo wordt Made in Europe is een roadmovie langs de belangrijkste halteplaatsen van de Europese cultuur. De reeks is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Pieter Steinz. Vanaf zondag 12 februari om 20.15 u.

Een culturele überklassieker, maar tegelijk fonkelnieuw is de allereerste editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor cello, te volgen via Canvas+ (op het Kanaal van Ketnet), Canvas en canvas.be.

De Koningin Elisabethwedstrijd is voor Thomas Vanderveken iets te hoog gegrepen.  Maar hij probeert dit jaar wel een eigen muzikale droom te realiseren: het pianoconcerto van Grieg spelen, samen met het  toporkest Brussels Filharmonic. Dit najaar zien we in de televisiereeks Thomas speelt het hard hoe hij dat aanpakt en of het hem lukt. Nu al kunnen we zijn traject online volgen op canvas.be.  Vooral omdat Thomas iedereen die met klassieke muziek bezig is uitdaagt om zelf ook zo’n doel te kiezen en te verwezenlijken. Een project in samenwerking met het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO). Meer daarover op canvas.be.

Nieuw is ook Een onvergetelijke dag een kort archiefprogramma dat elke weekdag om 19.45 u. terugblikt op wat er de voorbije eeuw zoal gebeurd is op diezelfde dag. Vanaf 30 januari.

Canvas heeft ook weer heel wat buitenlandse topfictie in petto.  Op zaterdag is Midnight Sun net van start gegaan, een Zweeds-Franse misdaadreeks annex ecologisch drama van de makers van The Bridge.  Aansluitend volgt Ennemi public, een veelgeprezen RTBF-reeks geïnspireerd door de Dutroux-affaire. Nog later trekken we naar IJsland, waar het ingesneeuwd dorpje Seyðisfjörður wordt geconfronteerd met een ijzingwekkende moord in Trapped.

De laatavondfictie loopt voortaan niet langer van maandag tot donderdag, maar op dinsdag, woensdag en vrijdag. onder meer met nieuwe reeksen als Suspects (een misdaaddrama van Channel 5 in documentaire stijl), Bordertown (een Finse serie over een politieman in de grensstreek tussen Finland en Rusland), de tweede reeks van de gewaardeerde Franse spionagereeks Bureau des légendes en de Koude-oorlog-thriller The Same Sky (met Sofia Helin van The Bridge).

Documentaires zijn bij uitstek geschikt om op zoek te gaan naar het onbekende, ver en nabij, naar andere standpunten en verrassende inzichten. Naast de al vermelde eigen documentaire reeksen brengt Canvas ook een waaier van buitenlandse topdocumentaires.

Op maandag zijn er in primetime reis- en exploratiedocumentaires (o.a. Greece with Simon Reeve en Stephen Fry in Central America). Dinsdag ligt de focus op geschiedenis (o.a. over het laatste jaar van WO II). Vrijdag verkennen we in Soundbreaking de invloed van de technologie en opnametechnieken op de evolutie van de popmuziek. Op zondag zijn er cultuurhistorische documentaires, onder meer Treasures of Ancient Rome (vanaf zondag 8.1) en Romanov Russia (vanaf zondag 29.1). Nog op zondag maakt Canvas een religieuze wereldreis in Around the World in 80 Faiths (vanaf zondag 8.1).

Later op de avond volgen op maandag en donderdag na Winteruur voortaan niet langer fictiereeksen, maar documentaires. Op maandag zijn dat documentaires in het ‘true crime’ genre.

Op donderdag wordt de Canvas-avond afgesloten met muziekdocumentaires, onder meer over David Bowie (The last Five Years), 10 CC, UB 40, Joe Cocker en “de Leuvense scene”.

Op zondag zijn er auteursdocumentaires, van o.a. Louis Theroux en Werner Herzog.

Anne Stroobants

Perscoördinator Canvas

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met