Thomas Vanderveken ontvangt Wim Helsen in eerste aflevering van een nieuwe reeks Alleen Elvis

Op vrijdag 24 april

De volgende weken ontvangt de pas met een Televisiester bekroonde Thomas Vanderveken opnieuw een fijn gezelschap van boeiende gasten in een nieuw seizoen van Alleen Elvis blijft bestaan. Aan de hand van film- en televisiefragmenten komen ze vertellen over wat hen passioneert. Wim Helsen opent de nieuwe reeks op vrijdag 24 april om 22.25 u.

Wim kiest voor Alleen Elvis negen beeldfragmenten die op zijn netvlies gebrand staan. Hij toont onvervalste comedy – of wat had u gedacht – maar ook beenharde wreedheid en choquerend geweld. Een vurig pleidooi voor verandering en een openhartige blik achteruit. Alledaagse routine tegenover een unieke topprestatie. Wat bewondert Wim aan bokskampioen Mike Tyson? Welke levensles leerde hij van Leonard Cohen? En op wie kan Wim Helsen tegen wil en dank jaloers zijn?

 

Humor als rode draad

Als kind heeft Wim een paar komische helden, maar de allergrootste is Urbanus. Zijn naam is een synoniem voor ongecompliceerd plezier, waar zowel Wim als zijn ouders en grootouders van genieten. Als kleine jongen ziet hij al hoe mooi het is om mensen te doen lachen. Door gek te doen, absurde mopjes te vertellen en dwaze woordspelingen te maken. Maar ook: door mensen een spiegel voor te houden en te laten grinniken met hun universele angsten, zorgen en pijntjes. Humor als bindmiddel.

 

Jobhopper

Dat hij wil ‘spelen’, weet Wim Helsen al erg vroeg. Maar de weg van het college in Edegem, waar hij Latijn-Grieks studeert, naar het podium is geen snelweg. Wim haalt zijn diploma Germaanse Talen en begint aan een indrukwekkende reeks baantjes. Niet dat hij om de haverklap aan de deur wordt gezet, integendeel. Hij is goed in wat hij doet. Hij is een goede leraar, een boeiende gids, een prima bankbediende. Maar steeds weer duikt die zoekende onrust op.

 

Het comedy parcours

In de late jaren ’90 verkent Wim, samen met hartsvriend Randall Casaer, het comedycircuit. De eerste shows en wedstrijden smaken naar meer. Zijn tienerverlangen blijft luid roepen en Wim luistert. Wanneer hij dertig wordt, hakt hij de knoop door. Hij neemt ontslag bij Radio 1 en springt. Een sprong in het diepe, een sprong naar het podium. Maar zijn lef loont: met zijn eerste solo-voorstelling ‘Heden Soup!’ wint hij meteen de prijs voor meest beloftevolle cabaretier. Met ‘Bij mij zijt ge veilig’, ‘Het uur van de prutser’ en ‘Spijtig Spijtig Spijtig’ verovert en wint Wim Helsen oneindig veel harten. En tweemaal de Poelifinario. De hoogste eer binnen het Nederlandse en Vlaamse cabaret. Wim heeft een feilloze komische timing, maar de gevoelens en situaties die hij oproept zijn vaak ook pijnlijk en gênant. Een koorddanser tussen schaamte en schateren.

 

Meer dan cabaret

En hij is meer dan een cabaretier. In het tv-programma Man Bijt Hond scoort hij met de rubrieken “Vrienden van de poëzie” en “De lustige lezers”. In 2009 speelt hij op magistrale wijze de losgeslagen stuntman Tony in de Belgische langspeelfilm “Dirty Mind”. Maar ook de theaterwereld kent hem intussen als acteur én als schrijver.

 

Alleen Elvis

Na twee seizoenen heeft Alleen Elvis blijft bestaan zijn bestaansrecht meer dan bewezen. Het live uitgezonden programma met Thomas Vanderveken kan rekenen op een schare enthousiaste volgelingen (sla er de sociale media maar eens op na) en werd genomineerd voor de Ha! van Humo en voor een Vlaamse Televisiester in de categorie Beste Entertainmentprogramma. Thomas Vanderveken zelf won vorig weekend een Vlaamse Televisiester als Beste Presentator.

In april en mei ontvangt Thomas zes weken lang boeiende gasten uit heel verschillende maatschappelijke domeinen, voor een intens, ontwapenend en soms vinnig gesprek. Goed voor een ‘andere kijk’ van anderhalf uur op het leven en werk van de gasten.

De ingrediënten van het programma blijven ongewijzigd: twaalf beeldfragmenten voeden en sturen het gesprek. De gast van Thomas kiest telkens negen beeldfragmenten uit films, documentaires, videoclips, enz. Beelden die hem ontroerd, geprikkeld, gevoed én aan het lachen hebben gebracht. Thomas en zijn redactie voegen daar telkens nog drie verrassingsfragmenten aan toe, verstopt achter een vraagteken. Kwestie van de gasten ook af en toe uit te dagen. Het programma wervelt live, en zonder strak scenario van beeldfragment over gesprek tot beeldfragment. Dat maakt het net zo prikkelend en onvoorspelbaar.

Na Wim Helsen volgen nog : Hans Van Dyck (bioloog, vlinderexpert en broer van), Joris Luyendijk (journalist), Anne Chapelle (zakenvrouw en fashionista), Kamagurka (tekenaar) en Jan Raes (intendant, muzikant en broer van).

 

Alleen Elvis blijft bestaan is een programma van VRT Televisie voor Canvas.

 

Alleen Elvis blijft bestaan met Wim Helsen : vrijdag 24 april om 22.25 u. op Canvas.
(hh op zaterdag 25 april om 18.00 u.)

#alleenelvis

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met