Apocalyps of sprookje? In 'Het digitale dilemma' onderzoekt Tim Verheyden de impact van AI & de digitale sneltrein 

Apocalyps of sprookje? In 'Het digitale dilemma' onderzoekt Tim Verheyden de impact van AI & de digitale sneltrein 

Vanaf donderdag 21 maart om 21.20 uur op VRT CANVAS en VRT MAX

5 maart 2024 - In Het digitale dilemma onderzoekt journalist Tim Verheyden in drie afleveringen de impact van technologische innovatie op mens en maatschappij. ​ De convergentie tussen mens en machine is onomkeerbaar geworden. Ligt een AI-systeem dat de mens in alles overtreft binnen handbereik? Wat komt er op ons af? En is iedereen nog mee?

Aflevering 1: Hoe overleven in de virtuele Far West?

We worden online nog steeds gebruikt, gemanipuleerd en getrold terwijl technologie toch den dienste van ons zou moeten staan en niet omgekeerd? Recent werden Google en Amazon door de Amerikaanse regering aangeklaagd voor manipulatie en winstbejag en ook Mark Zuckerberg werd zopas nog in de Amerikaanse senaat verplicht zich te excuseren aan ouders van kinderen die zelfmoord pleegden na misbruik op Instagram. Zelfs wie niet surft of online shopt is eraan voor de moeite want ook in je inbox loert het gevaar om de hoek. Jaarlijks zijn honderdduizenden Belgen slachtoffer van cybercrime, met phishing als grootste boosdoener. Het internet als Far West. Wat is er aan de hand met ons online leven? Wie helpt ons uit de nood? En zijn er alternatieven?

Aflevering 2: AI: apocalyps of sprookje?

Ligt een AI-systeem dat de mens in alles overtreft binnen handbereik? De hoofdrolspelers uit de sector menen in ieder geval van wel en ze zijn het openlijk grondig oneens over wat er nu moet gebeuren. Dat is tekenend voor een publiek debat waarin het ​ ophemelen van AI en het waarschuwen voor de apocalyptische gevaren hand in hand gaan. De modale burger: die staat erbij en kijkt ernaar. Het feit dat ChatGPT exact een jaar geleden zonder enige waarschuwing gedropt is, doet vermoeden dat er opnieuw een groot Amerikaans techbedrijf onder het mom van ‘de wereld beter maken’ een experiment aan het uitvoeren is op ons allemaal. Wat komt er op ons af? Is iedereen nog mee? En willen we dat eigenlijk wel?

Aflevering 3: ​ Van homo sapiens naar techno sapiens?

Het ultieme schrikbeeld van AI is natuurlijk gekoppeld aan robots, die dan in een mum van tijd te slim, te snel en te krachtig worden en ons finaal gaan uitroeien en vervangen. Klaar. Al zijn we eigenlijk zelf al een beetje in robots ah veranderen want onze smartphone maakt van ons allemaal een cyborg. Of wat te denken van BCI’s (brain computer interfaces), hersenimplantaten die door AI-technologie mensen opnieuw kunnen doen spreken of na verlamming terug doen lopen. De convergentie tussen mens & machine is onomkeerbaar geworden. Wanneer komen de robots of zijn ze hier al? Pakken ze al onze jobs af of laten ze alleen rotjobs over? Gaan we samen aan de toekomst werken of gaan ze ons vervangen, of gaan we die technologie aanwenden om een verbeterde versie van onszelf te worden?

 

Het digitale dilemma maakt deel uit van het VRT-aanbod rond 'Digitale inclusie'.

Van telewerken tot online leren. Van sociale media tot VRT MAX. Ook al is het internet vandaag niet weg te denken in het dagelijkse leven, toch blijft een op de twee Vlamingen digitaal kwetsbaar. Daarom werkt VRT aan tal van initiatieven en programma's om mensen te helpen in het versterken van hun digitale vaardigheden, met de steun van de Vlaamse overheid. Dit voorjaar brengt VRT een ruim aanbod om tegenmoet te komen aan al je digitale noden en vragen. Of je nu denkt Digiwatte, of je met je Schermtijd (VRT 1) voor een Digitale Dilemma (VRT CANVAS) staat, voortaan draai je vlot mee met de algoritmes van het leven en blijft geen bug je onbekend. Bits of bytes? Iedereen mee!

Anne Stroobants Communicatieverantwoordelijke VRT CANVAS, Radio 1, VRT NWS & Sporza

 

Over VRT CANVAS

VRT CANVAS is het tweede televisienet van VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT CANVAS informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT CANVAS
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos